Recenzia: Silvestrovská noc s celebritami? Nuda

Stráviť poslednú noc roka na Manhattane s plejádou prvotriednych hollywoodskych hviezd znie ako poriadna zábava. Ale prekvapujúco nie je. Vo filme Silvestrovská noc síce každú chvíľu na scénu nastúpi iná celebrita so svojím atraktívnym príbehom, výslednému zlepencu sa aj napriek tomu podarilo byť celkom o ničom. Funguje hádam len ako zahrievacie predsviatočné kolo - ak sa teda divákovi podarí na film aspoň do Silvestra celkom nezabudnúť.

11.12.2011 12:00
Stráviť Silvestra v pokazenom výťahu s novou... Foto:
Stráviť Silvestra v pokazenom výťahu s novou susedou (ako postava Ashtona Kutchera) je iste väčšia zábava, než sa na to pozerať v kine.

Posledná noc roka
Je 31. decembra 2011 a milióny očí sa upierajú na Times Square, kde má už tradične o polnoci zostúpiť „z neba“ novoročná svietiaca guľa. Celú túto parádu má na starosti jediná krehká žena, ktorá sa navyše bojí výšok. V neďalekom múzeu zatiaľ pripravuje cateringová spoločnosť inej mladej ženy párty pre hudobné vydavateľstvo, pri tej príležitosti sa stretne so svojím bývalým – rockovou hviezdou Jensenom, ktorý ju presne pred rokom opustil.

Hudobné vydavateľstvo v ten istý deň prichádza aj o svoju dlhoročnú zamestnankyňu – Ingrid sa rozhodne posledný deň v roku využiť na splnenie svojich dávnych predsavzatí, v čom jej má pomôcť náhodný mladý kuriér. Ten i tak nemá nič lepšie na práci, keďže jeho najlepší priateľ celý deň nedvíha telefón – zasekol sa totiž s novou susedou vo výťahu, kde nemá signál. V blízkej nemocnici zatiaľ prebiehajú hneď dve silvestrovské drámy – zatiaľ čo na pôrodníckom sa rodičky predháňajú v tlačení, aby si privyrobili porodením prvého dieťaťa roka, v inej časti budovy starý muž z posledných síl túži vidieť posledný raz klesajúcu guľu na Times Square.

Neurazí, nepobaví
Rovnako ako sviatok zamilovaných je aj Silvester pre režiséra Garryho Marshalla úžasnou príležitosťou zavolať pár známych zo showbiznisu a postaviť ich spoločne pred kameru. Rovnako ako v prípade jeho minuloročnej snímky Valentín, ani Silvestrovská noc okrem tejto atrakcie mnoho neponúka. Aj keď spolu jednotlivé línie pekne súvisia, chýba im akási šťava, ktorá by zo zlepenca nie celkom originálnych nápadov urobila aspoň zábavný film.

Ústredná téma filmov odohrávajúcich sa v takých špecifických podmienkach, akými sú tie najkomerčnejšie sviatky roka, sama osebe prináša viac limitov ako kreatívnych možností. No v najlepšom prípade sa môžu takéto filmy stať aj kultovými „spoločníkmi“ daného sviatku. Ako napríklad v prípade série Sám doma, ktorá už k Vianociam pre mnohých patrí rovnako ako sviatočná večera. Snímkam Garryho Marshalla však k dosiahnutiu takejto nesmrteľnosti chýba čosi základné – vlastná tvár. I keď pred kamerou je tvárí viac než dosť, celkovým dojmom je prelistovanie obrázkového magazínu. Chýba mu jasne definovaná atmosféra, kvôli ktorej by sa divák k filmu chcel vracať.

Jednotlivé minipríbehy, z ktorých sa príbeh skladá, sú navyše až príliš predvídateľné na to, aby mohli byť naozaj zábavné. Klišé strieda klišé, slabé vtipy síce nikoho neurazia, ale ani nepobavia. Na „pozerateľnosti“ snímka naberá až pred koncom, keď sa už divák s jej postavami ako-tak zžil a keď už nič iné, želá im teda aspoň nevyhnutný „happy end“.

Hodnotenie Pravdy: 2 hviezdičky z 5

Silvestrovská noc, USA 2011
réžia: Garry Marshall
scenár: Katherine Fugate
hrajú: Halle Berryová, Jessica Bielová, Jon Bon Jovi, Chris „Ludacris“ Bridges, Robert De Niro, Zac Efron, Hector Elizondo, Katherine Heiglová, Ashton Kutcher, Sarah Jessica Parkerová, Michelle Pfeifferová, Hillary Swanková a iní
dátum slovenskej kinopremiéry: 8. decembra