Recenzia: Single Man - melanchólia oblečená do kvalitného obleku

Film Single Man, ktorý vznikol podľa rovnomenného románu Christophera Isherwooda, vzbudil zvedavosť najväčších festivalových a kritických autorít sveta. Ponúkol totiž niekoľko prísľubov. Jeho knižná predloha sa dnes považuje za základný pilier modernej gay literatúry. Hlavného hrdinu stvárnil jedinečný britský herec Colin Firth a ako režisér v ňom debutoval módny návrhár Tom Ford. Výsledok tohto spojenia za návštevu kina rozhodne stojí.

12.01.2011 09:00
Colin Firth a Julianne Mooreová vo filme Single... Foto:
Colin Firth a Julianne Mooreová vo filme Single Man

Čo tam po komunistoch
Šesťdesiate roky sú v plnom prúde. Ich divokosť a slobodomyseľnosť si však naplno užíva najmä bohémska mládež.

Distingvovaný profesor literatúry George Falconer takéto výsady nemá, o to intenzívnejšie však svoje tajomstvá prežíva v súkromí zaskleného sídla na okraji Los Angeles. George je homosexuál. Už dávno však s touto skutočnosťou nezápasí. A aj keď to o sebe priamo nerozhlasuje, neplytvá ani energiu na to, aby to silou-mocou skrýval. Posledných šestnásť rokov totiž mal všetko, čo v živote považoval za dôležité. Lásku a spriaznenú dušu našiel v mladšom Jimovi, ktorého spoločnosť pre neho znamenala všetko. Jim však pred ôsmimi mesiacmi zahynul pri autonehode a George sa odvtedy nevie rozhodnúť, či je vôbec správne pokúšať sa opäť nájsť stratenú rovnováhu a chuť do života. A do jeho uzavretej melanchólie sa mu stále niekto pokúša nahovoriť, že skutočným problémom dňa sú kubánski komunisti.

Britský herec Colin Firth je vo svojich štyridsiatich rokoch na vrchole kariéry. Snímkou Single Man na seba pritiahol pozornosť kritikov na celom svete. Získal za ňu hneď desať ocenení vrátane cien z filmových festivalov v Benátkach a Santa Barbare. Medzi ďalšími deviatimi nomináciami za úlohu Georgea Falconera nechýbala ani tá najprestížnejšia, nominácia na Oscara. A každú poctu a pochvalu si za svoj výkon skutočne zaslúžil. So svojím jemným britským úsmevom a dojímavo introvertným humorom pomôže divákovi celkom zabudnúť na kontroverznosť témy. Čoskoro ho totiž presvedčí, že tento príbeh nie je o homosexualite a nie je teda ani v prvom rade určený homosexuálnemu publiku. Single Man je o láske ako takej, o kráse a o strachu, že niektoré momenty života sú jednoducho neopakovateľné.

Estetika Toma Forda
Rovnakou oporou ako Firth je pre film aj výkon Julianne Moorovej v úlohe Georgeovej starej lásky a celoživotnej kamarátky Charley. Ochotne hrá Georgeovi druhé husle v serenádach sebaľútosti a nikdy sa jej nedarí celkom zamaskovať svoj nehynúci záujem o Georgea ako o muža. Jeho návštevy sú pre ňu jediným dôvodom vstať z postele, urobiť zo seba hollywoodsku krásku a zároveň tak dať aspoň fiktívny spoločenský zmysel svojmu náruživému alkoholizmu.

Zásluhu na snovej atmosfére filmu má nepochybne aj umelecké oko debutujúceho režiséra Toma Forda, ktorého už svet dávno pozná ako úspešného módneho návrhára. Majstrovská hra detailov a farieb pritom vôbec nie je samoúčelná. Naopak, vďaka Fordovej estetike film, ktorého ťažisko je skôr v emocionálnej než dejovej rovine, hovorí jednoznačným a zrozumiteľným jazykom. Ucelenosť snímky umocňuje hudba. Stále prítomná, no citlivá.

Film Single Man od diváka vyžaduje ochotu otvoriť sa mu bez predsudkov a očakávaní. A otvoriť sa mu predovšetkým srdcom. Ako dômyselná analýza ľudskej duše je univerzálny a nadčasový. No ak divák napriek všetkému predsa len ostane na povrchu, stále ho čaká aspoň štýlový vizuálny zážitok a kvalitný herecký koncert.

Single Man, USA 2009
réžia: Tom Ford
scenár: Tom Ford, David Scearce