Recenzia: Štyri levy sa pre divákov aj roztrhajú na kusy

Humoru v britskej komédii Štyri levy sa medze nekladú. Smiešni sú v nej teroristi, policajti, diváka rozveselí dokonca aj náhla a celkom zbytočná smrť niektorej z hlavných postáv. Aj keď nekonformná zábava, ktorú film ponúka, sa nemusí stať tou správnou šálkou kávy úplne každého, rozhodne si zaslúži pozornosť. Vyhýba sa totiž akýmkoľvek stereotypom a klišé. Navyše bola zhodou okolností premiéra komédie o islamských teroristoch na Slovensku načasovaná presne na deň, keď Usama bin Ládin niekde v horách oslavuje svoje 54. narodeniny.

12.03.2011 15:00
Tak ako väčšina náročných životných poslaní ani...
Tak ako väčšina náročných životných poslaní ani údel samovražedného atentátnika nie je pre každého.

Ultraradikálni idioti
Vystrašení západní inoverci považujú všetkých svojich arabských spoluobčanov za potenciálnych teroristov. V skutočnosti by celkom stačilo sústrediť sa na ultraradikálnu štvoricu mudžahídov, ktorá v tichosti v britskom Sheffielde plánuje finálny džihád. Tri roky zbierajú v garáži fľaše s peroxidom a medzitým sa zúrivo pokúšajú dohodnúť na tom, čo a koho vlastne bude najlepšie vyhodiť do vzduchu. Vnútri nesúrodej partie to vrie najmä pre mocenský boj jej jediných dvoch členov, ktorí dosahujú vyššie IQ ako priemerný šimpanz. Pakistanec Omar a veľký agresívny beloch Berry, ktorý by zrejme nebyť islamu skončil aspoň u Charlesa Mansona, sa skrátka nikdy nezhodnú.

Berryho veľká chvíľa však príde v okamihu, keď Omara a jeho obzvlášť hlúpeho kamaráta Waja pozvú na špeciálny výcvik do Pakistanu. Berry okamžite prevezme kontrolu nad štvrtým členom partie Faisalom, ktorý medzičasom trénuje zabijacké vrany. A do partie pribudne aj piaty člen, amatérsky raper Hassan. Je načase uskutočniť veľký plán.

Prehliadka nekorektnosti
Ťažko povedať, koho by film Štyri levy vlastne mal poburovať, prípadne urážať. Všetkých alebo skôr nikoho? Aj keď režisér a spoluscenárista snímky Chris Morris je sám „západný inoverec“, svoje dielo si nechal odobriť aj u slávneho „justičného omylu“, bývalého väzňa z Guantánama Moazzama Begga, ktorý bol nesprávne považovaný za člena organizácie Al-Kajdá. Nielen, že scenár schválil ako pre islam neškodný, dokonca si vraj premiéru vychutnal. Ako sa sám Morris, humorista, pre ktorého bol film režijným debutom, vyjadril na tlačovej konferencii po londýnskej premiére snímky, nepokúšal sa nikoho šokovať. „Snažiť sa byť zámerne kontroverzný je tá najnudnejšia vec na svete.“

Naladiť sa na vlnu nekompromisne čierneho britského humoru v podaní nekompromisne primitívnych hlavných hrdinov chvíľu trvá. Napokon s podobným filmom sa divák naozaj nestretáva každý deň. Keď však pristúpi na režisérovu hru a prestane márne hľadať nejakú kladnú alebo aspoň sympatickú postavu, film sa mu za to odmení poriadnou zábavou. Najlepšie bude pripraviť sa pred návštevou kina na bezhraničnú prehliadku politickej nekorektnosti, prepletenú tými najvulgárnejšími združenými pomenovaniami, aké svet počul od čias najväčšej slávy South Parku.

Čerešničkou na torte pre anglofónnych bude v tomto filme neuveriteľné spojenie periférneho britského akcentu s pakistanským slangom. Toľko exotických kombinácií čarovného slova na F hádam ešte vo filme dosiaľ ani neodznelo.

Hlbšie posolstvo
Okrem roztopašného humoru je vo filme nepochybne možné nájsť aj akési hlbšie posolstvo. Najskôr to bude čosi o absolútnej nezmyselnosti akéhokoľvek vyhadzovania vlastných vnútorností do vzduchu. No pravdepodobne je posolstvom filmu to, že humor môže všetko. A skutočným – samoúčelným humorom – ostane práve vtedy, keď sa nebude nikoho prosiť o dovolenie a nebude si vyberať „vhodné“ témy, ktoré sa nikoho nedotknú. Navyše také témy už zrejme ani neexistujú. Štyri levy sú skrátka ďalším dôkazom, že sa humoru v Británii darí a že aj primitívna komédia môže byť originálna. V Hollywoode totiž už dobrých 20 rokov recyklujú vtipy o panictve, opilcoch, preháňadlách či hlúpych blondínkach.

Štyri levy, Veľká Británia, 2010
réžia: Chris Morris
scenár: Chris Morris, Jesse Armstrong, Sam Bain