Recenzia: Thor - medzi dvoma svetmi

Režisér Kenneth Branagh, ktorý má na konte snímky ako Henrich V., Veľa kriku pre nič či Hamlet, je späť. Tentoraz však na plátno nepreniesol nič od Shakespeara. Inšpiroval sa marvelovským komiksom a nakrútil dobrodružný fantasy film Thor. Presnejšie, 3D veľkofilm s rozpočtom zhruba 150 miliónov dolárov.

30.04.2011 13:00
Chris Hemsworth hrá Thora a Anthony Hopkins... Foto:
Chris Hemsworth hrá Thora a Anthony Hopkins stvárňuje jeho otca Odina.

Jeden kráľ mal dvoch synov a keď nastal čas, aby odovzdal svoje žezlo, rozhodol sa pre toho staršieho. Thor je však spupný chlapík, ktorý sa nerozvážne vrhá do boja. A keď naruší prímerie so susednou ríšou, Odin ho namiesto korunovania zbaví neobyčajných schopností (aj ničivého superkladiva) a vyženie ho na Zem. Áno, na Zem. Opísané udalosti sa totiž odohrávajú v ríši bohov, v Asgarde, kde vládne Odin. Thor sa po vyhnaní do sveta smrteľníkov spojí so skupinou vedcov, v ktorej je aj mladá Jane. Chlapík spadnutý z oblakov ju fascinuje, takže je mu vždy nablízku. V Asgarde sa medzitým odmlčal Odin a na trón nastúpil jeho mladší syn Loki. Zdá sa, že je to rozvážny diplomat. Zdá sa…

Známi a neznámi
Natalie Portmanová to vystihla, keď uviedla, že nápad zveriť réžiu tohto filmu Kennethovi Branaghovi bol natoľko uletený, až ju to priťahovalo. Držiteľka Oscara za výkon v Čiernej labuti pritom nie je jediná známa tvár snímky. Odina nestvárňuje nikto menší ako Anthony Hopkins a v úlohe jeho manželky sa objaví Rene Russová. Väčší priestor dostal Stellan Skarsgard a na chvíľku sa tu mihne aj Jeremy Renner. Thora hrá zase neznámy svalovec Chris Hemsworth a jeho brata Lokiho Tom Hiddleston. Je to zvláštna kombinácia. A Branagh na režisérskej stoličke to celé korunuje.

Napokon si však našiel blízku tému aj v tomto materiáli – vo veľkolepých kulisách rozohral dramatický konflikt medzi otcom a synmi a zároveň medzi dvoma bratmi. Samozrejme, že tie monumentálne stavby na pozadí vesmírnych sfér a prelety ponad skaliská temnej ľadovej ríše na seba strhávajú pozornosť. Počiatočné objavovanie týchto neznámych svetov je divácky pútavé, ale chvála Branaghovi, že nezostal pri úplne vyprázdnenom exhibovaní. Vytvára aspoň nejakú protiváhu k obrazovo-zvukovým atrakciám silného kalibru, hoci to robí prostredníctvom starého známeho konfliktu.

Dráma a humor
Vzťahy ústrednej trojice sú zaujímavé najmä vďaka pozícii Lokiho, ktorý je v tieni svojho brata, a otec mu zatajoval jeho pôvod. Je to tragický hrdina, ktorý môže vyvolávať súcit. Škoda len, že jeho záškodníctvo tak rozbujnie a prerastie až do chorobnej posadnutosti. Že mu tvorcovia nedopriali viac ukrývanej nejednoznačnosti. To by však mohlo oslabiť divácke sympatie k Thorovi, ktorý sa po nápravnovýchovnom pobyte na Zemi vráti domov ako „ten očistený a pravý“.

V časti, ktorá je situovaná na Zem, s novými podmienkami nebojuje len príbehový hrdina, ale aj divák. Branagh sa v týchto epizódach snaží o odľahčenie dramatickej linky, ktorú rozohral na Asgarde, a vnáša do rozprávania humor. Darí sa mu to najmä v scénach, keď necháva Thora, aby v ľudskom svete používal návyky zo svojej domoviny. Keď sa ten robustný chlap správa neporaziteľne a vzápätí ho dievča odstaví paralyzérom, alebo keď vkráča do zapadnutej predajne s drobnými domácimi zvieratami a vypýta si koňa. Lenže postavy, ktoré Thora obklopujú, sú fádne a jeho premena spolu s ľúbostným vzplanutím sa odohrajú ako na lusknutie prstami. Miestami je to vtipné, ale aj príliš naivné.

Z Branaghovho Thora sa stal film dvoch svetov. V každom z nich sa dá nájsť niečo zábavné, ale označiť celok za strhujúcu kombináciu fantasy prvkov, akcie, humoru a drámy, to by bolo prehnané.

Thor, USA 2011
scenár: Ashley Miller, Zack Stentz, Don Payne