Recenzia: V čiernych oblekoch do minulosti

Muži v čiernom 3. iste aj v tom najskalnejšom fanúšikovi Willa Smitha v čiernom obleku vzbudzovali nemalé obavy - napokon, už druhé pokračovanie sci-fi komédie spred desiatich rokov za veľa nestálo. Ako sa dalo vytušiť, trojka našla opodstatnenie pre svoj vznik v 3D, ktoré filmom tohto razenia výrazne rozširuje komerčný potenciál. No ale čo ďalej? Skončí sa to naozaj pri efektoch?

28.05.2012 09:00
Will Smith alias agent J cestuje do minulosti,... Foto:
Will Smith alias agent J cestuje do minulosti, aby zachránil svet aj svojho parťáka agenta K (na snímke Josh Brolin ako jeho mladšia verzia).

Prekvapujúco ani nie. Muži v čiernom 3. majú humor, podnetnú zápletku, ktorej neostanú nič dlžní a – samozrejme, aj prvotriedne efekty. Na nenáročnú zábavu to celkom ujde.

Boris Beštia
Keď sa stretne budúcnosť s minulosťou, malo by to stáť za to. Obzvlášť, keď je tou minulosťou pestrá éra 60. rokov minulého storočia a tou budúcnosťou vesmír bez hraníc, v ktorom sa stretávajú všemožné mimozemské kreatúry. Will Smith alias agent J sa vyberie do minulosti, aby sa (ako inak) pokúsil zachrániť zajtrajšok, ale aj dušu svojho dlhoročného parťáka K, ktorý má pred ním temné tajomstvá. Kľúč k všetkému je ukrytý kdesi v roku 1969, keď mladý K zatkol jedného z najobávanejších vesmírnych zloduchov Borisa Beštiu. V K sa vtedy čosi zlomilo a navyše – Boris po niekoľkých dekádach utiekol z väzenia aby sa pomstil starnúcemu agentovi aj celej ľudskej rase. Odbehnúť si do minulosti a zbaviť svet Borisa navždy však nebude ľahká úloha ani pre muža v čiernom.

Čaro Mužov v čiernom asi nikdy nestálo na silnom príbehu a originalita zápletky sa po pätnástich rokoch od uvedenia prvého filmu tiež, prirodzene, kamsi vytratila. Na čom sa ale dá stavať aj dnes je skvelý situačný humor – slovný aj názorný, ktorý jednotku zaradil medzi najúspešnejšie tituly svojho žánru a ktorého nedostatok, naopak, odrovnal druhý diel.

Záleží na detailoch
Trojke to čo sa týka humoru opäť viac-menej vyšlo. A za všetkým stojí veľmi jednoduchý trik – dobrý nápad a jeho maximálne využitie. Vďačné 60. roky skrátka scenár efektívne vyžmýkal – či už to je nečakaná návšteva vo Factory Andyho Warhola, alebo let na Mesiac, možností zabaviť sa na štylizovaných odkazoch je naozaj dosť. Tvorcom pozoruhodne vyšiel aj ťah čiastočne „nahradiť“ starnúceho Tommy Lee Jonesa v úlohe K jeho mladšou verziou – Josh Brolin je svoj a zároveň ostáva aj presvedčivým K, ktorému už v tele Jonesa zrejme dochádzal dych. Will Smith je potom skrátka starý dobrý Will Smith a toto je rozhodne jeden z lepších filmov jeho kariéry.

Hoci majú Muži v čiernom 3. aj zopár hluchých miest a slabších žartov (napríklad bezduchý úvod, v ktorom sa „blysne“ aj spevácka hviezdička Nicole Scherzingerová), na tretie pokračovanie to naozaj nie je vôbec zlé. Viac než ako celok treba film ale možno vnímať ako zlepenec dobrých nápadov a detailov. Napokon, práve jednotlivé fóry celkom iste dejovú líniu ságy Muži v čiernom prežijú.

Muži v čiernom 3 / USA 2012 / réžia: Barry Sonnenfield / scenár: Etan Cohen / hudba: Danny Elfman / hrajú: Will Smith, Josh Brolin, Tommy Lee Jones, Emma Thompsonová, Jemaine Clement, Alice Eveová a iní / dátum slovenskej kinopremiéry: 24. máj