Recenzia: V mestskej džungli slabý neprežije

Príbehov z podsvetia sa každý rok na plátne objaví niekoľko. Jeden bojuje o divákov originálnou zápletkou, iný akčnými scénami. Austrálsky režisér a scenárista David Michôd si namiesto toho dal záležať na precízne vykreslených postavách, ktoré napriek tomu, že pripomínajú takmer karikatúry, stále ostávajú mrazivo skutočné. Snímka Kráľovstvo zverstiev v roku 2010 zabodovala na prestížnom americkom festivale nezávislých filmov Sundance, po roku prichádza aj do slovenských kín a filmových klubov.

20.04.2011 16:12
Mama "Šmolinka" na svojich podarených chlapcov... Foto:
Mama "Šmolinka" na svojich podarených chlapcov nedá dopustiť a neváha ich ani postaviť proti sebe. Zľava Ben Mendelsohn, Jacki Weaverová a Luke Ford.

Od narkomanky k zabijakom
Sedemnásťročný Josh práve za tragických okolností prišiel o mamu. Prebiehalo to bez väčších emócií, napokon to, že sa jedného dňa predávkuje heroínom, sa dalo čakať. Josh sa teraz dostane do starostlivej opatery svojej babičky „Šmolinky“, ktorá sa s láskou stará aj o piatich Joshových strýčkov, ktorí akoby z jej náručia ešte stále celkom nevyrástli. Celkom dospelí sú však v inom zmysle a Josh čoskoro pochopí, že život s mamou narkomankou bol vlastne celkom nenáročný.

Chlapci, alebo skôr chlapi, z rodiny Codyovcov sa venujú najrôznejším kriminálnym aktivitám. Pre všetkých však platí, že sú stále ozbrojení a sfetovaní. Jediný Baz sa rozhodne, že je najvyšší čas umyť si ruky, investovať na burze a začať sa naplno venovať rodine. To už však miestnej polícii došla trpezlivosť a rozhodne sa, že bude najjednoduchšie Codyovcov jednoducho postupne postrieľať. Bazova smrť však naštartuje vlnu nenávisti, paranoje a krviprelievania, na ktorej sa zvezie celá rodina. Vrátane Josha, ktorý by najradšej zo všetkého utiekol k svojej stredoškolskej lás­ke.

Sebavedomý zelenáč
Napriek tomu, že je mladý austrálsky režisér vlastne ešte len filmový zelenáč, už teraz má veľmi špecifický štýl. Kráľovstvo zverstiev je jeho celovečerný filmový debut, ale na konte má aj pár kratších snímok. Dve z nich sa rovnako premietali na Sundance festivale, jedna to dokonca dotiahla až na Berlinale. Zdá sa teda, že režisér, ktorý sa pre svoju filmovú kariéru rozhodol len pred tridsiatkou, si veľmi rýchlo ujasnil, čo a ako chce vlastne robiť.

Michôd sa vôbec netajil tým, že jeho zámerom bolo spôsobiť filmom Kráľovstvo zverstiev veľký rozruch. V jeho domovine iste záujem vzbudil aj fakt, že do deja zapojil reálnu šokujúcu vraždu dvoch mladých policajtov, ktorá sa v Melbourne odohrala ešte v roku 1988. „Chcel som svojím debutovým filmom urobiť čo najsilnejší dojem, zaujať publikum aj kritikov. Túžil som, aby môj film pôsobil nezvyčajne, skrátka aby vyčnieval z davu,“ povedal médiám po tom, čo sa jeho film stal prvým austrálskym filmom v histórii, ktorý zvíťazil na americkom festivale Sundance.

Dôkladní strýčkovia
Dôvodov, prečo Michôdov temný epos tak vyčnieva, je hneď niekoľko. Nad všetkými však stojí jeho scenáristické umenie pri tvorbe postáv. Napriek tomu, že rodinka zločincov pod vedením milujúcej „Šmolinky“ vyzerá ako lacné klišé, všetci sú dôkladne vykreslení a uveriteľní. Michôd nešetrí detailmi, jediným účelom ktorých je podporiť charakter svojich hrdinov a ich vzájomných vzťahov.

Prepracované postavy, samozrejme, umocňujú herecké výkony, a to v prvom rade debutanta Jamesa Frechevilla v úlohe Josha, ktorý je taký autenticky spomalený a zakríknutý, až je ľahšie uveriť tomu, že taký skrátka naozaj je. Za všetkých pekelných strýčkov stačí vyzdvihnúť výkon Bena Mendelsohna, ktorého „Pápež“ vyzerá stále ako pred psychotickým záchvatom. Toho dobrého, v tomto prípade policajného vyšetrovateľa, stvárňuje Guy Pearce, ktorý sa stáva akýmsi prirodzeným protipólom Jacki Weaverovej v úlohe všemohúcej matky.

Film je pozoruhodný ako celok, no navyše medzi hviezdy posunul aj mladého kameramana Adama Arkapawa, ktorý sa vďaka nemu podľa magazínu Variety umiestnil medzi desiatimi najlepšími kameramanmi sveta.

Kráľovstvo zverstiev, Au­strália 2010
scenár a réžia: David Michôd