Recenzia: Výlet na Moravu poteší viac ako 2Bobule v kine

Komédia Bobule, ktorú v roku 2007 nakrútil Tomáš Bařina, nepatrí medzi nadpriemerné. Divákov však zaujala. V Českej republike ju videlo viac ako 350-tisíc ľudí a na Slovensku to bolo 36-tisíc. Jej pokračovanie na seba nenechalo dlho čakať. Na plátna kín sa pod vedením nového režiséra vracajú starí známi kamaráti Honza a Jirka. A nechýba ani postava suseda Kozderku. Kto ochutná jeho víno, neubráni sa trpkej grimase. Komédia 2Bobule účinkuje podobne.

19.11.2009 11:22
Kryštof Hádek v úlohe Honzu a Tereza Voříšková... Foto:
Kryštof Hádek v úlohe Honzu a Tereza Voříšková ako Klára vo filme 2Bobule.

Honza si nažíva vo vidieckom dome na Morave, ktorý zdedil po starom otcovi. Spoločnosť mu robí priateľka Klára. Starajú sa o vinicu a napriek všelijakým problémom sú šťastní. K Honzovi však jedného dňa prikvitne kamarát Jirka, ktorý má poriadne veľký problém. Zaplietol sa totiž s dcérou bohatého mafiána a ten ho chce za to zabiť. Jirku sleduje nájomný vrah a neborák navyše netuší, že bude otcom.

O filme mnohé napovie už jeho úvod v štýle komickej naháňačky. Vyznieva trápne, pretože je detinská, zle inscenovaná aj zahraná. Divák sa hneď na začiatku zoznámi s mafiánom a jeho manželkou v hereckom podaní Jiřího Krampola a Jany Švandovej. Obe postavy majú byť výraznými zábavnými prvkami snímky, ale opak je pravda.

Oveľa lepšie sa pozerá na Kryštofa Hádka a Lukáša Langmajera v úlohách Honzu a Jirku. Ich prejav je oveľa nenútenejší a nepôsobia otravne, aj keď sa ich hrdinovia iba motajú malebnou krajinou, opíjajú sa a ocitajú sa v hlúpych, nudných či nezmyselných situáciách. Tie tvoria prevažnú časť z prsta ťahaného príbehu a režisér Vlad Lanné ho svojou prácou nijako nepozdvihuje. Divák sa už nečuduje ani takému zúfalému huriavku, aký mu tvorcovia naservírujú v závere. To však stále nie je všetko. Počas titulkov prichádza bizarné prekvapenie v podobe klipu k pesničke Richarda Krajča.

Až potom si divák môže povedať, že je to konečne za ním.

Po filme 2Bobule si ešte môže povedať, že Morava je krásna. A to je asi tak všetko.

Hodnotenie Pravdy: 1 hviezdička z 5

2Bobule, ČR 2008
scenár: Tomáš Holeček
réžia: Vlad Lanné
hrajú: Kryštof Hádek, Lukáš Langmajer, Tereza Voříšková, Jiří Krampol a iní
slovenská kinopremiéra: 19. novembra

Ďalšie české komédie v slovenských kinách

Muži v ruji
slovenská kinopremiéra: 12. novembra
Režisér Robert Sedláček vyrozprával príbeh z juhomoravskej dediny Mouřínov. Tamojší by chceli novú cestu, len treba vymyslieť, ako na to. Pomôcť majú Majstrovstvá Európy vo vábení jeleňov, na ktoré by prišli aj vládni činitelia. ,,Je to komédia o veľkých veciach na malom mieste, o veľkej politike, veľkých citoch a veľkom umení. Každý vábi každého na svoje ciele, na svoje ego, pre svoje potešenie," povedal Sedláček o svojom filme. Obsadil doň Jaromíra Hanzlíka, Igora Bareša, Jiřího Lábusa, Martina Hubu či Martu Vančurovú.

Operace Dunaj
slovenská kinopremiéra: 29. októbra
Poľský režisér Jacek Glomb nakrútil v česko-poľskej koprodukcii komediálne ladený príbeh z minulých čias. Konkrétne z augusta 1968, keď do Československa vtrhli tanky Varšavskej zmluvy. A jeden z nich zaparkoval priamo v krčme, kde výpravca Kulka oslavoval svoj odchod do penzie. Čo s novými ,,hosťami"? Z poľských hercov si vo filme zahrali napríklad Zbigniew Zamachowski či Maciej Stuhr, z českých Bolek Polívka, Eva Holubová a jednu z úloh stvárnil aj Jiří Menzel.