Recenzia: Whisky s vodkou účinkuje dobrými postrehmi

Nemecký režisér Andreas Dresen pred ôsmimi rokmi uspel na festivale v Berlíne s realistickým náhľadom na vyprázdnené vzťahy dlhoročných manželov. Film sa volal Láska na grile a v Berlíne mu udelili Veľkú cenu poroty. Vlani slovenské filmové kluby uviedli titul Siedme nebo, ktorý rozpráva príbeh nečakaného ľúbostného vzplanutia staršej ženy. No a film Whisky s vodkou sa zaoberá vzťahmi počas nakrúcania. V Karlových Varoch ho ocenili trofejou pre najlepšieho režiséra.

13.04.2010 16:44
Záber z filmu Whisky s vodkou. Foto:
Záber z filmu Whisky s vodkou.

Hrdinom snímky je filmový štáb. V popredí je najmä ostrieľaný herec Otto Kullberg. Je to hviezda pripravovanej snímky. Každý ho obskakuje, ale občas je aj tak nepoužiteľný. Sem-tam si totiž poriadne vypije. Do jeho úlohy preto najmú mladšieho herca Arna, ktorý zatiaľ vo filme neúčinkoval. Otto je urazený, Arno snaživý, režisér „hrá“ na obe strany, jeho žena koketuje s kolegami a všetci sú ako jedna veľká rušná rodina.

Dresenov film má dve ohniská – postavu Otta, starnúceho herca s povesťou seladóna, ktorý je poznačený dlhou prítomnosťou v brandži. Druhým výrazným momentom je proces nakrúcania. Proces, pri ktorom dochádza k mnohým interakciám a ktorý si vyžaduje predovšetkým prispôsobivosť. Nakrúcanie je neobyčajná situácia, pri ktorej vzniká fiktívny príbeh a na pozadí tohto poslania prebiehajú osobné príbehy zúčastnených. Riadené sa prepletá s neriadeným. A Dresen má k tomuto procesu niekoľko vtipných postrehov. Zabáva, keď rieši režisérove problémy s rozpočtom, s trucujúcimi hercami a keď ho vo dverách WC necháva narýchlo rozprávať o „posolstve“ pripravovaného fil­mu.

Dresen príliš netlačí na komediálnu strunu a jeho rozprávanie je skôr voľné a nevzrušivé. Nejde mu o zovretú psychologickú drobnokresbu Otta. Cez niekoľko postrehov reflektuje jeho márnomyseľnosť, vzťah k ženám, vnímanie profesie. A celú osobnosť Otta obostiera melancholickým oparom. Do úlohy obsadil Henryho Hübchena, ktorý sa bez rušivého prehrávania stáva neznesiteľne vystrájajúcou hviezdou, unaveným človekom aj umelcom, ktorý vie oceniť Rilkeho verše. Je však škoda, že Dresen nenecháva vyznieť viacej postáv. Veď o najmladších členov štábu sa len obtrie, zostávajú jednotvárni a nie veľmi zaujímaví.
Film Whisky s vodkou nie je žiadne výnimočné dielo, ale ani sa tak netvári. Je to jednoducho film s niekoľkými príjemnými postrehmi.

Whisky s vodkou, Nemecko 2009
scenár: Wolfgang Kohlhaase