MULTIPLACE láka ľudí s otvorenou mysľou

Digitálne sochárstvo, audioinštalácia, videoprojekcia. Deviaty ročník medzinárodného festivalu nových médií a sieťových kultúr MULTIPLACE prináša aj tento rok bohatý program.

27.04.2010 06:00
Inštalácia Particip č. 101 Foto:
Inštalácia Particip č. 101
debata

„Je to zvláštny festival. Robia ho rôzne nezávislé alternatívne priestory. Sme jediná kamenná inštitúcia, ktorá do toho vstupuje,“ povedal riaditeľ Galérie Jána Koniarka v Trnave Vladimír Beskid.

Festival prebieha v rovnakom čase na viacerých miestach na Slovensku, v Čechách i Poľsku. MULTIPLACE združuje ľudí s otvorenou mysľou, ktorí sú ochotní kriticky uvažovať o kultúre ovplyvnenej dobou a technikou.

„Pripravili sme zvukovú inštaláciu Tomáša Vaněka. Dva dni budú venované prezentáciám a prednáškam o experimentálnom filme, animácii, digitálnom sochárstve či americkom animovanom filme. Ide teda o technické obrazy, od fotografie cez video po digitálne a internetové umenie,“ vysvetlil Beskid.

Práve inštalácia Particip č. 101 českého umelca Tomáša Vaněka otvorila vo štvrtok MULTIPLACE v Trnave. Na audiosituácii zloženej z dvoch rúr musí participovať aj samotný návštevník galérie.

„Pracujem s textom. Ten som rozdelil tak, že prvé, tretie a piate hovorené slovo som previedol do ľavého reproduktora. Druhé, štvrté a šieste zase do pravého reproduktora,“ povedal autor inštalácie. Text sa dá zažiť tromi spôsobmi. Centrálnym spôsobom medzi rúrami, kde sa dajú vypočuť všetky slová pohromade. Vľavo možno počuť len jednu časť, vpravo druhú. „Text je napísaný tak, aby pri každom z týchto vypočutí dával poetický zmysel alebo zážitok,“ dodal Vaněk.

Trnava organizuje festival už od jeho vzniku v roku 2002. „Pripravujeme so zapojenými mestami stratégiu a spolupracujeme pri pozvaniach. Ak príde do Brna nejaký dídžej, tak si ho posúvame,“ priblížil koncept festivalu Beskid. Podľa neho koordinácia medzi zúčastnenými mestami funguje, ale každé z nich chce robiť vlastný titul. „Nie je to festival, ktorý by sa odohrával v rôznych mestách s jedným spoločným manažmentom. Každý si to pripravuje sám a spolu vytvárame spoločnú značku zameranú na propagáciu nových médií v istom galerijnom prostredí,“ dodal.

debata chyba