Svet fantázie podľa režiséra Tima Burtona

Miluje všetko zvláštne, nosí výhradne čierne oblečenie a vyzerá ako postavy z jeho filmov. Uzavreté a nekomunikatívne dieťa a neskôr zakomplexovaný mladík Tim Burton (48) dokázal, že aj v Hollywoode môže byť režisér slávny tým, že je talentovaný, originálny, netaktný, morbídny a vtipný.

21.04.2007 06:00
debata

Na plátno s obľubou prenáša zatratených, opustených či inak vykorenených jedincov, ktorých svet fantázie je v príkrom rozpore so všednou realitou. Samozrejme, Burton je vždy na strane svojich outsiderov. Burtonov vzťah k monštrám je skôr nežný a vychádza zo starých filmových klasík. V nich boli príšery nešťastnými osobami, ktoré spoločnosť nechápala a vytláčala na okraj. Tak nejako podobne sa celý život cítil aj Tim. Od narodenia som sa cítil ako cudzinec a teraz, keď som sa ním v Londýne naozaj stal, sa zrazu cítim viac ako doma. Keď vás stále odtláčajú na okraj, je oslobodzujúce, keď tam nakoniec skončíte," povedal pre denník The Guardian.

Prvý raz sa do Londýna dostal počas nakrúcania Batmana. „Pripadal som si v tom meste nejako zvláštne doma. Bol to veľmi silný pocit, takmer ako nejaký zážitok z minulého života. A teraz, keď sa vyberiem do rodnej Kalifornie, cítim sa ako upír, čo sa bojí slnka.“

Líšky ako mŕtvolky

Timothy William Burton sa narodil 25. augusta 1958 v kalifornskom Burbanku, kde prežil takmer idylické detstvo. Malebné mestečko s vilkami, ktoré mali vzorne zastrihnutý trávnik, vlasy aj názory svojich majiteľov, predstavovalo pre mladého Tima neznesiteľne umelohmotný a prázdny kút života, preto radšej utekal do sveta fantázie, najčastejšie pri kreslení. „Skús niečo iné,“ počúval často od svojich učiteľov malý Tim. Na jeho výkresoch totiž kostričky a mŕtve telá vyzerali naozaj morbídne.

„Bol som tichým rebelom. Ešte skôr, ako som začal chodiť, som sa pokúšal utiecť z domu po štyroch. Keď som mal desať, odišiel som bývať k babičke a tam som žil až do môjho odchodu zo strednej školy. Otec to chápal, mama bola riadne nahnevaná.“
Ani v škole sa mu veľmi nedarilo. „Cítil som sa veľmi osamelý. Vedel som, že nie som zlý, ani som sa nepokladal za čudáka, ale práve tak ma všetci vnímali. Bolo to smutné a ja som o sebe začal pochybovať. Časom som pochopil, že väčšinou silné individuality ľudia považujú za čudákov,“ otvára nie veľmi veselé spomienky Tim.

„Jediné, čo bolo na mojom detstve dobré, bolo to množstvo času. Keďže som nebol populárny, nebol som v nijakej partii, mal som čas na premýšľanie, na tichý hnev a emócie.“

Prvý film The Island of Doctor Agor natočil už v trinástich rokoch. Vďaka svojim amatérskym filmom a ceruzkou nakreslenému komiksu Stalk of the Celery Monster dostal štipendium od spoločnosti Walta Disneyho na štúdium animácie v California Institute of the Arts. Od dvadsiatich rokov pracoval ako animátor u Disneyho. Jeho nadšenie však čoskoro vyprchalo. Namiesto tvorivej práce ho totiž čakala námezdná otročina v podobe nekonečného prekresľovania a vyfarbovania postavičiek. Keď ho neskôr nechali nakrútiť vlastnú animovanú snímku The Fox And The Hound, pochopil, že dojemné príbehy o líštičkách nebudú jeho šálkou kávy. „Moje líšky vyzerali skôr ako mŕtvolky, ktoré práve prešlo auto,“ prehlásil o svojej prvotine, pri ktorej sa takmer unudil na smrť.

Tandem Burton-Depp

Na 64. ročníku Benátskeho filmového festivalu, ktorý sa bude konať koncom leta, ocenia amerického režiséra Zlatým levom za celoživotné dielo. Tima Burtona totiž považujú za jedného z najodvážnejších vizionárov a novátorov medzi americkými filmármi.

Burtonove filmy sú známe svojou špecifickou atmosférou a obrazotvornosťou. Tim vášnivo miluje béčkové filmy a nakrúca ich nové, áčkové variácie. „Mám ich rád, pretože sú na nich vidieť chyby. Vďaka nim sú ľudskejšie a emocionálnejšie,“ povedal pre agentúru AP. Pomocou najmodernejších efektov vytvára svoju nedokonalú, starožitne rozprávkovú fantastickosť. Nápady pre filmy čerpá z každodenného života.

„Terminátor je dnes kalifornským guvernérom. Môže byť niečo surrealistickej­šie?“
V štúdiu Disney vznikli ešte ďalšie dva projekty. V roku 1982 krátkometrážny film Vincent a o dva roky neskôr hraná snímka Frankenweenie, ktorá vychádzala z legendy o Frankesteinovi. Vďaka snímke a spisovateľovi Stephenovi Kingovi, ktorý sa za Burtona prihovoril, si režiséra všimlo filmové štúdio Warner Bros. Vo svojom prvom celovečernom filme Beetlejuice už naplno rozvinul svoj morbídny humor spojený s farebnou imagináciou a láskyplným vzťahom k záhrobiu. V štúdiu Warner Bros si pochvaľovali mladého čudáka, ktorý mal okrem fantázie čuch na výnimočné projekty a zverili mu 35 miliónov dolárov, aby na plátno preniesol komiks Batman. Tim, neskúsený v práci s veľkým štábom, bol na pľaci dezorientovaný, nedarilo sa mu nakrúcať akčné sekvencie, nevedel, na akej scéne sa práve pracuje a raz dokonca so slzami v očiach z nakrúcania utiekol. Film sa nakoniec takisto zaradil medzi úspešné a po celých Spojených štátoch sa zdvihla hysterická vlna batmanie.

V rozprávke Nožnicovoruký Edward z roku 1990 sa po prvý raz v Burtonovom filme objavil jeho dvorný herec Johnny Depp. Zo spolupráce dvojice Burton – Depp vzišli ďalšie úspešné filmy Ed Wood, Ospalá diera či naposledy Charlie a továreň na čokoládu. A keď Burton robil svoj animovaný film Mŕtva nevesta, Deppa poprosil, aby nahovoril jeho hlavnú postavu. „Vie hrať očami a nezáleží mu na tom, ako vyzerá. Nakrútili sme spolu štyri filmy a v každom je iný,“ chváli protagonistu svojich filmov.
Tým, čím je pre Stevena Spielberga Schindlerov zoznam, je pre Tima Burtona Ed Wood z roku 1994. Nič na tom nemení fakt, že burtonovka rozprávajúca príbeh o najhoršom hollywoodskom režisérovi komerčne prepadla.

Bojí sa opíc

Aj keď sa Burtonovi podarilo do filmu Mars útočí! obsadiť známe tváre vrátane Glenn Closeovej či Jacka Nicholsona, film z roku 1996 bol prepadák a vyslúžil si najnelichotivejšie kritiky zo všetkých jeho filmov. Po neúspechu komiksovej adaptácie stavil na istotu. Prijal réžiu remake filmu Planéta opíc. Lenže v osobe Tima Burtona má stále prevahu výtvarník nad rozprávačom. Nie náhodou je práve tento film, v ktorom do veľkej miery potlačil svoj typický rukopis a sústredil sa skôr na vyrozprávanie príbehu,  zatiaľ  jeho najslabším. Nepomohlo mu ani to, že celý štáb vrátane hercov strávil povinne týždeň v škole pre opice. „Mám rád zvieratá, ale pri opiciach som cítil, že vstupujem na neznámu pôdu. V skutočnosti sú totiž schopné roztrhnúť vás napoly. Majú v sebe niečo neprirodzené, šialené.“ Práve počas nakrúcania tohto filmu sa Tim zamiloval do britskej herečky Heleny Bonhamovej Carterovej, ktorá je jeho partnerkou dodnes.

V roku 2003 režíroval Veľkú rybu, príbeh označený za jeho najosobnejšie a najemocionálnejšie dielo. Film o mladom mužovi, ktorý sa po rokoch snaží nájsť cestu k otcovi, pomohla Burtonovi vyrovnať sa so smrťou vlastných rodičov, s ktorými mal komplikovaný vzťah.

Spolu s Mike Johnsonom sa o dva roky neskôr pustil do réžie animovaného hororu Mŕtva nevesta Tima Burtona, ktorá vychádza zo starej ruskej rozprávky. Najnovšou Burtonovou snímkou bude filmová verzia muzikálu Sweeney Todd, v ktorej hlavnú rolu vraždiaceho holiča stvárni opäť Johnny Depp. Rozpráva príbeh o londýnskom holičovi, o ktorom vraj nijaký Angličan nevie s istotou povedať, či skutočne žil. Traduje sa o ňom len to, že bol mimoriadne pomstychtivý a že vraždil svojich zákazníkov. Vo filme sa objaví aj Burtonova priateľka.

Meno a priezvisko:

Timothy William Burton
Dátum narodenia: 25. augusta 1958
Miesto narodenia: Burbank, USA
Znamenie: Panna
Otec: Bill Burton
Matka: Jean Burtonová
Manželka: Lena Gieseke (1989 – 1991)
Deti: Syn Billy Ray (4)

debata chyba