Švankmajer: Mali by sme sa zaujímať o to, čo lomcuje našou dušou

"Ceny z nikoho neurobia lepšieho filmára," pripomína Jan Švankmajer. Režisér, scenárista a výtvarník, ktorého označujú za vizionára filmovej animácie či geniálneho českého animátora. Svoj nový film Přežít svůj život predstavil na festivale v Benátkach. Tisíc sto divákov v Sala Grande ho odmenilo niekoľkominútovým potleskom. "Asi sa im film páčil," podotkol Jan Švankmajer, keď svoju novinku uviedol aj v Bratislave.

16.09.2010 13:00
Jan Švankmajer predstavil v Bratislave svoj... Foto:
Jan Švankmajer predstavil v Bratislave svoj nový film Prežiť svoj život - príbeh muža žijúceho jeden život v realite a druhý vo sne.
debata

Sen vás inšpiroval k napísaniu scenára. Vo filme ste využili aj to, čo sa vám snívalo v detstve. Čím vás sny provokujú?
Keby som mal odpovedať jednou vetou, povedal by som, že sny sú predĺžením detstva. Samozrejme, nie každý sen má pre mňa rovnaký význam. V tom dávam za pravdu švajčiarskemu psychiatrovi Carlovi Jungovi, že sú sny, ktoré sú iniciačné. A tie si zaslúžia hlbšiu analýzu. Asi by sme sa mali zaujímať o to, čo lomcuje našou dušou, pretože sen nám prináša – hoci v zašifrovanej podobe – naše hlbinné túžby, ktoré nemáme odvahu ani len nahlas vysloviť.

Tvrdíte, že pragmatizmus dneška vytlačil sny na perifériu civilizácie. Naozaj?
Dávne civilizácie kládli na sny veľký dôraz. Intuitívne tušili to, čo odhalil až Sigmund Freud, že totiž naše životy sú ovládané skrytou silou nášho nevedomia. A že sen je jednou z brán do tohto sveta. Súčasná civilizácia so snami nepočíta, sú to len akési bizarné alebo absurdné obrazy, ktoré nemajú pre praktický život žiadnu cenu. Nedajú sa s nimi zarábať peniaze.

Vo svojom novom filme si z psychoanalýzy dosť uťahujete. Aby ste zabavili diváka?
Ja beriem psychoanalýzu veľmi vážne. Tento film je však komédia, robí si žarty z určitej povrchne aplikovanej praxe. Ostatne na psychoanalýze ma nezaujíma ani tak jej prax, skôr ju vnímam ako fantastický výkladový systém a tak s ňou aj vo svojej tvorbe pracujem.

Prečo ste si zvolili metódu animovania fotografií?
Chcel som ušetriť peniaze na realizácii filmu. Domnieval som sa, že prenesením filmu do ateliéru ušetríme na doprave a na nájomnom za exteriéry. Takisto aj na hercoch, pretože bude menej natáčacích dní. Bohužiaľ, zase sa predražila príprava filmu a doba nakrúcania, takže sme asi veľmi neušetrili. Viac-menej aspoň vznikol nekonvenčný hraný film.

Na všetkých filmoch ste spolupracovali so svojou ženou, poetkou a výtvarníčkou. Pred piatimi rokmi zomrela. V čom ste cítili jej neprítomnosť pri tvorbe filmu Přežít svůj život?
Eva mala svoj program. Na mojich filmoch pracovala akosi bokom. Bral som ju na také „úlohy“, o ktorých som vedel, že ich zvládne svojím rukopisom lepšie ako ja. V tomto filme by som bol maximálne chcel, aby mi urobila kostýmy. Inak by tentoraz žiadnu prácu nemala. Celý život som chcel, aby mi napísala scenár k nejakému filmu. Niekoľkokrát začala, ale bohužiaľ nikdy to nedokončila. A to ľutujem.

debata chyba