Hravosť, humor i melanchólia v elektronickej hudbe

Filip Drábek, spolupracovník Pravdy | 28.01.2013 08:00
39 foolk 3x Foto:
Foolk: Millions Of
Len sedem dní delilo od seba dve zaujímavé udalosti na slovenskej elektronickej scéne. Iba pár dní po vydaní druhého CD slovenského producenta Foolka zavítal po prvý raz na Slovensko hudobník Slugabed, pôsobiaci pod kultových britským vydavateľstvom Ninja Tune.

Festival Wilsonic ho priniesol cez tretí tohtoročný víkend do Bratislavy a Košíc. Predstavil tam aj svoj aktuálny album Time Team, ktorý vyšiel minulý rok.

Milión nálad

Na nový album Dušana Vanča, teda Foolka, sa napriek jeho produkčnej a koncertnej aktivite čakalo takmer päť rokov. Za ten čas, teda od debutu Red Pills For Daddy, sa neposunula iba elektronická hudba, ale aj jeho štýl: melodickosť a pesničkové štruktúry ustúpili snahe o žánrovú eklektickosť. Nadnesene tomu zodpovedá i názov nahrávky Millions Of: v trinástich skladbách sa ocitá minimálne toľko nálad.

Album sa akoby skladá zo štyroch programových blokov, ktorých súčasti sa vzájomne premiešali: je tu blok piesní na počúvanie (napríklad úvodná Speechless Word), ďalej klubový blok (dvojica Fishes Dishes a Ding Dong), zábavový blok (Stars, Le Petite Prince) a logicky najvýraznejší spievaný blok. Štyri z piatich skladieb naspievala speváčka dnes už neexistujúcej skupiny Moustache Szabina Csánó a jej prejav Foolkovu elektroniku posúva ďalej. A aj keď je sama osebe dosť živá, hlas pôsobí ako dobre zapadnutý chýbajúci element.

Jedným z dvoch zásadných problémov inak rýchlo ubiehajúceho a pestrého albumu je absencia ucelenosti. Nepravidelné striedanie menovaných blokov tak nielen zabraňuje vybudovaniu jednotnej atmosféry, ale najmä vytvoreniu Foolkovho charakteristického zvuku, čo je problém číslo dva. Namiesto nich je výrazná akurát hravosť, s akou Foolk k hudbe pristupuje, a odkazy na súčasnú elektroniku i elektroniku deväťdesiatych ro­kov.

Album v jednej vlne

To Slugabed vystaval na jednotnej atmosfére celý album. Jeho nahrávka Time Team, podobne ako Millions Of, podstatne čerpá z inštrumentálneho hip-hopu, no Brit do svojej hudby pretransformováva niečo také bizarné, ako je syntetický popový nevkus osemdesiatych ro­kov.

Rozpité funky výstrelky podkresľujú výrazné basové aj klávesové linky i rozvláčne beaty, a hoci z melodickej stránky ostávajú skladby strohé, neochudobňuje ich to. Prvoplánové budovanie konštantného zvuku celej nahrávky sa Slugabedovi opláca, na Time Team si totiž humor podáva ruku s melanchóliou.

Dobrou ukážkou je skladba Travel Sweets. V nej Slugabed pracuje s nahrávkou spevu, ktorý vyznieva historicky až ľudovo, aby po pár sekundách schizofrenicky skladbu obrátil o stoosemdesiat stupňov k infantilným melódiám a beatom. Môže to pôsobiť zvláštne, no na tomto albume to funguje. V Slugabedovom podaní majú oba tieto póly k sebe blízko.

Hodnotenie Pravdy: 3 hviezdičky z 5

Foolk: Millions Of, Deadred/Starcas­tic/Wegart, 2013

Hodnotenie Pravdy: 4 hviezdičky z 5

Slugabed: Time Team, Ninja Tune/Wegart, 2013

Hudobné novinky

Igor Boxx: Dream Logic, Barcode, 2012

Poľský producent Igor Boxx, známy predovšetkým ako polovica dua Skalpel, ktoré sa výrazne presadilo aj za hranicami, vydáva svoj druhý sólový album Dream Logic. Zatiaľ čo platňa Breslau spred dvoch rokov vyšla pod už spomínaným vydavateľstvom Ninja Tune, Dream Logic je zameraný predovšetkým na poľský trh. Zvukovo buduje na tom, čo v Skalpeli – jazzové sample sú podkuté fungujúcimi beatmi a klávesovými partami.

Rôzni interpreti: Tvoja matka rekorc RMXTEJP, Tvoja Matka Rekorc, 2012

Hip-hopové nezávislé vydavateľstvo Tvoja Matka Rekorc poslalo na trh koncom roka svoj aktuálny počin, ktorým je bohato obsadený RMXTEJP. DJ 3CK namixoval album zložený z tridsiatich skladieb, najčastejšie od ťažných koňov labelu, kapely SEdláci, objavujú sa tu aj ďalší interpreti kolektívu ako 31, Osemskij či spevák a multiinštrumen­talista Jaro Závodský. Ide tak o reprezentatívnu vzorku tvorby zo senickej značky.

Black Tar Jesus: Who’s The Freak, When Days Are Bleak, Stoned To Death, 2012

Čech Tomáš Kopáček pôsobil už pod viacerými menami, napríklad folkovým Mon Insomnie, elektronickým Tempelhof, no v súčasnosti sa venuje iba svojej kapele Black Tar Jesus. V nej kombinuje indie vplyvy so stoner rockom a odkazmi na rané deväťdesiate roky. Zaujímavé je, že debut Black Tar Jesus nazvaný Who’s The Freak, When Days Are Bleak vyšiel v limitovanej edícii aj na kazete.