Recenzia: Fidelio roztrhaný takmer na franforce

Pavel Unger, operný kritik | 15.04.2016 16:00
33- fidelio 3x Foto:
an Vacík (Florestan) a Maida Hundeling (Leonore) v inscenácii Beethovenovej opery Fidelio.
Napriek tomu, že operný súbor SND momentálne nedisponuje pre hlavné úlohy Beethovenovho Fidelia domácim speváckym obsadením, vedenie sa rozhodlo, že titul nasadí.

Na plagáte chýbal tri desaťročia, čo nie je nijako alarmujúci fakt. Sú diela s dlhšou absenciou alebo v Bratislave dosiaľ nepoznané.

Hlavným problémom nie je hudobná stránka inscenácie, ale vizuálna. Tá splošťuje hlavnú ideu diela, spochybňuje jeho vznešené a čitateľné posolstvo. Martin Bendik po deväťročnej odmlke nič nezmenil na svojej provokatívnej a nedôverčivo skeptickej estetike. V Beethovenovej jedinej opere takmer nezostal kameň na kameni. Väzňov nahradil spoločnosťou podivných figúrok, tyraniu v politických žalároch posunul do „násilia“ spôsobeného monitorovaním verejných priestorov kamerami. Dvojročnou internáciou vysilenému Florestanovi stanovil psychiatrickú diagnózu, do úst Pizarra vložil neznámy text v slovenčine (opera znie v nemeckom origináli) a záver, ústiaci do morálneho étosu, zamenil na persiflujúcu ľudovú slávnosť. Minister so zločincom v objatí. Podľa Bendika to platí aj dnes. Názor mu neberiem, no zneužívať preň Beethovenovo dielo a jeho mravný apel je nečestné.

Maďarský dirigent János Kovács pristúpil na režisérovu hru, nuž prebral svoj diel zodpovednosti. Aj keď hudobný tvar nie je polemický. Spravil síce drobné úpravy v inštrumentácii, toleroval režisérom narúšaný hudobný tok (odpútavajúce projekcie v kľúčových dramatických scénach), na druhej strane pripravil orchester zodpovedne. Škoda vynechanej predohry Leonora III, kde sa mohli ešte väčšmi blysnúť hráči i dirigent.

V titulnej úlohe hosťujúca Maida Hundeling dokázala, že vlastní ojedinelý dramatický soprán a obe premiéry zvládla s tónovou a výrazovou intenzitou. Jan Vacík, taktiež hosť bez alternácie, upútal v árii objemom i farbou tónu a hoci v závere trocha bojoval s vyššou polohou, bol hlasovo (herectvo determinovala réžia) kvalitným Florestanom. Prijateľní sú obaja Roccovia (Jozef Benci a Jiří Sulženko), prierazné tóny s nečistými striedal Ján Ďurčo ako Pizarro. Zbor spieval farebne a presne, škoda len, že nemohol aj hrou napĺňať zmysel predlohy.

Publikum ostalo zmätené. Kto Fidelia nepoznal, nedozvedel sa, o čom Beethovenova opera vypovedá. Na prvej premiére si režisér vyslúžil bučanie, o ktoré si sám koledoval.

• 2 hviezdičky z 5
  • Ludwig van Beethoven: Fidelio / réžia: Martin Bendik / dirigent: János Kovács / scéna: Juraj Fábry / kostýmy: Marija Havran / premiéra v Opere SND 8. a 10. apríla