Recenzia: Stratená múza opäť doma – Lehár na Novej scéne

Pavel Unger, operný kritik | 06.02.2017 14:00
Veselá vdova Foto:
S Veselou vdovou sa na Novú scénu vrátila opereta.
Po necelých dvoch desaťročiach od choromyseľnej likvidácie operetného súboru bratislavskej Novej scény sa udial málokým očakávaný obrat. Z iniciatívy riaditeľky Ingridy Fašiangovej sa podarilo obnoviť orchestrálnu jamu a angažovaním sólistov i kolektívnych telies z externého prostredia vznikli podmienky na poctivý návrat operety. Titulu, ktorý sa nedá oklamať, Lehárovej Veselej vdovy.

Búra sa ľahko, stavia ťažko. Vypadla generácia umelcov, zžitých so špecifickou estetikou operety. No nestratilo sa publikum, vyvracajúce scestný názor o dožitom žánri a jeho náhrade muzikálom. Akceptovanie odlišností týchto divadelných druhov a nepodľahnutie lákavým zvodom ich miešania sú priam piruety na tenkom ľade.

Inscenačný tím Novej scény prečítal Veselú vdovu v citlivom balanse medzi rešpektom ku génom i patine operety a aktualizačným posunom. Režisér Peter Oravec vedel na hrane medzi salónnym a gýčovým humorom v pravej chvíli zatiahnuť brzdu. Modernizácia nešla samoúčelne. Úpravou libreta s vtipnými neologizmami, detailmi blízkymi dnešnej dobe a vďaka pohybovej dynamike príbeh tiekol bez hluchých miest. A hlavne s úctou k hudbe. Skvelým nápadom bola zmena charakteru Neguša, ktorý ako akrobatický Amor, deus ex machina alebo posúvač deja sa vďaka všestrannej brilantnosti Pavla Plevčíka stal treťou hlavnou postavou.

Štýlom art deco ovplyvnenej scéne Pavla Andraška nechýbala efektnosť a praktická variabilnosť, vkusné a nápadité kostýmy Ľudmily Várossovej dotvárali charaktery postáv a situácie. Choreografia Ladislava Cmoreja a tanečné výkony rovnako obohatili inscenáciu.

Na čele 35-členného inštrumentálneho tímu, zloženého z hráčov Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu, stál skúsený Rudolf Geri. Dokázal ich nainfikovať lehárovským espritom aj napriek tomu, že to nie je ich pravá parketa. Pekne zneli aj hlasy šestnástich zboristov. Optimálnym rozhodnutím bolo obsadiť ústredný pár opernými protagonistami Adrianou Kohútkovou (Hana Glawari) a Miroslavom Dvorským (Danilo), ktorí sa hlasovo i herecky stotožnili s náročnými rolami bezo zvyšku. S citeľným odstupom vo vokálnej zložke dopadol druhý pár, jedinečné charaktery však vytvorili predstavitelia menších rolí.

Premiéra sa stretla s výnimočným ohlasom u publika. Bratislava dala demonštratívne najavo, že víta návrat stratenej múzy a verí v jej budúcnosť doma – na Novej scéne.

4 a pol hviezdičky z 5

• Franz Lehár: Veselá vdova / dirigent: Rudolf Geri / réžia: Peter Oravec / scéna: Pavol Andraško / kostýmy: Ľudmila Várossová / choreografia: Ladislav Cmorej / premiéra na Novej scéne 3. 2.