Straussova Elektra sa vrátila pod taktovkou dirigenta Juraja Valčuhu

Juraj Bubnáš, muzikológ | 25.02.2017 09:00
Vo štvrtok a v piatok ponúkla Slovenská filharmónia návštevníkom Reduty dva výnimočné večery. Na programe bolo koncertné uvedenie jednoaktovej opery Elektra od Richarda Straussa.
Naštudovanie Elektry zverila Slovenská... Foto: Ján F. Lukáš
Elektra Juraj Valčuha Naštudovanie Elektry zverila Slovenská filharmónia do rúk Juraja Valčuhu (v strede).

Z operných diel tohto nemeckého neskororomantického velikána mohlo bratislavské publikum v poslednom desaťročí spoznať v Opere Slovenského národného divadla jeho Ariadnu na Naxe (2007) a Salome (2014), Elektra tu bola naposledy uvádzaná v rokoch 1980 až 1984 v réžii Miroslava Fischera.

Hoci príbeh antickej tragédie o krvavej pomste Elektry a jej brata Oresta za zavraždenie ich otca Agamemnóna (predlohou bola dráma Huga von Hofmannsthala, ktorý sa počnúc Elektrou stal Straussovým dvorným libretistom) doslova volá po scénickom naplnení, je to práve sila Straussovej hudby, čo z neho dokáže spraviť silný zážitok aj pri počúvaní.

Naštudovanie diela zverila Slovenská filharmónia do rúk Juraja Valčuhu, nášho azda najúspešnejšieho dirigenta mladšej generácie. Po svojom niekoľkoročnom pôsobení v Turíne sa pred niekoľkými mesiacmi ujal funkcie šéfdirigenta Teatro di San Carlo v Neapole. Jeho pravidelné návraty do Bratislavy sú vždy malým sviatkom. Naposledy tu dirigoval Philharmonia Orchestra London na Bratislavských hudobných slávnostiach.

Aj tentoraz sa mu podaril doslova zázrak, keď stihol skúšobný proces takého náročného diela, akým Elektra nepochybne je, zrealizovať za tri dni. Zásluhu na skvelom výsledku mala jeho schopnosť motivovať orchester k precíznej a sústredenej hre. Pri viac než sto minútach nepretržite plynúcej hudby to nie je vôbec jednoduchá úloha. Pod výsledok sa podpísal aj Valčuhov cit pre mieru dynamických kontrastov (strhujúce forte oproti mrazivým pianissimám).

Nemenej silným článkom večera bolo aj kvalitne zvolené sólistické obsadenie. Exponovaného partu Elektry sa bez zaváhania zhostila nemecká sopranistka Maida Hundeling, ktorá vnútorný vývoj postavy decentne podčiarkovala zmenou farebného ladenia svojich šiat. Skvelo jej sekundovala Mária Porubčinová v úlohe Chrysothemis, Denisa Hamarová ako Klytaimnestra, Peter Mikuláš ako Orest a Jan Vacík v úlohe Aegistha. Malé sólové postavy obsadili prevažne členovia spoluúčinkujúceho Slovenského filharmonické­ho zboru.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ