„Je to prvé uvedenie hry Tučné prasa na Slovensku. Neobjavil som ju ja, hoci som o jej existencii vedel. Vybrala ju dramaturgia divadla a ponúkla mi ju,“ povedal hosťujúci režisér Jakub Nvota.
Obľúbenou témou amerického režiséra, scenáristu a dramatika, ktorého hry hrávajú aj slovenské divadlá, je krutá analýza medziľudských vzťahov. Začiatkom 21. storočia k nej pridal tému posadnutosti ľudským telom. Kult krásy je nosnou témou aj komédie Tučné prasa. Príbeh je jednoduchý. Úspešný manažér Tom sa zoznámi s plnoštíhlou knihovníčkou Helenou. Miluje ju, ale zároveň sa za jej kypré telo hanbí.
„Myslím si, že je to veľmi dobre napísaný text. LaBute, podobne ako v iných hrách, má veľký dar pomenovať a dramaticky uviesť na javisko veľmi aktuálne dobové súvislosti, spôsob myslenia a problémy ľudí, ktoré spoločnosť rieši. A ktoré sú zdanlivo banálne, tak ako povedzme v tomto prípade, ale pritom zasahujú podstatu medziľudských vzťahov a ukazujú nás, akí sme. Teda nie vždy v lichotivom svetle,“ pokračoval režisér.
Tom (Michal Novodomský) neúspešne tají svoj vzťah s „bacuľkou“ Helenou (Stanislava Pázmányová). Dokonca aj pred svojím najlepším priateľom Carterom (Peter Krivý) a svojou bývalou priateľkou, atraktívnou Jennie (Ľudmila Dutková). A mučí sa otázkou. Je Helena, ktorú vníma ako úžasnú ženu, len obyčajným tučným prasaťom?
„V podstate je to komorná hra pre štyroch ľudí a bolo veľmi podstatné nájsť hercov, ktorí by boli tým typom alebo charakterom, vedeli sa s ním zároveň stotožniť, pochopiť ich myslenie a sprostredkovať ho divákovi. Sú to štyri pomerne rozdielne charaktery, ktoré sa stretajú v jednej konkrétnej situácii, a je veľmi dôležité, aby mal divák skutočne chvíľami pocit, že im nazerá do kuchyne. Že tú postavu už niekde vo svojom živote videl a vie si spomenúť, že tie rozhovory a dialógy v rôznych verziách pozná zo svojho života,“ spomenul Jakub Nvota.
Poznámka v programe hovorí, že inscenácia Tučné prasa je nevhodná a neprístupná do 18 rokov. „Je pravda, že v hre niekoľkokrát zaznejú expresívne výrazy. Je však otázne, či je dnes expresívne slovo na javisku takým nevídaným úkazom, že by to muselo posúvať hru nad hranicu osemnástich rokov. Hra Neila LaButa je o mladých ľuďoch a nie je v nej nič urážlivého alebo niečo, čo by dehonestovalo človeka. Tučné prasa je o veľmi krutých vzťahoch, ktoré práve žije mladá generácia. Myslím si, že je dôležité, aby sa s postojmi a názormi, ktoré v hre odznejú, konfrontoval predovšetkým mladý divák,“ dodal hosťujúci režisér.
Text preložila Mirka Čibenková, scénu a kostýmy navrhol Tom Ciller, hudbu vybral Jakub Nvota.