Tom, Dick a Harry to roztočia na javisku košického Štátneho divadla

Tom a Katarína nemôžu mať dieťa. Rozhodnú sa pre adopciu. Ich zámer skomplikujú Tomovi bratia Dick a Harry, hoci prichádzajú s úprimnou snahou pomôcť. Tak sa začína bláznivá situačná komédie Raya Cooneyho Tom, Dick a Harry, ktorá má dnes premiéru v košickom Štátnom divadle.

16.10.2009 07:00
Stanislav Pitoňák, Michal Szoltész, Jozef... Foto:
Stanislav Pitoňák, Michal Szoltész, Jozef Úradník a Tatiana Poláková v Cooneyho komédii Tom, Dick a Harry, ktorá má v piatok večer premiéru v Štátnom divadle v Košiciach.
debata

Dnes sedemdesiatse­demročný Ray Cooney je populárny anglický autor komédií, ktoré sa stále hrajú všade na svete. Aj na Slovensku. Začínal ako herec, neskôr už ako úspešný dramatik založil Theatre of Comedy Company, ktorú viedol ako riaditeľ. Komédiu Tom, Dick a Harry napísal spolu so svojím synom Michaelom Cooneym.

„Cooneyho komédia Tom, Dick a Harry sa netvári, že je hlboká, ale nie je povrchná. Sú v nej zaujímavé postavy a veľmi zamotané situácie, do ktorých sa hlavný hrdina dostáva a ktoré musí riešiť. Skúšky sú príjemným stretnutím s príjemnými ľuďmi nad príjemným textom,“ povedal režisér Michal Spišák a pokračoval: „Niekedy sa takýto typ komédií berie trošku s dešpektom. Pre divadlo sú však veľmi potrebné, pretože ťahajú divákov. A herci ich s chuťou hrajú, pretože divácky ohlas je veľmi spontánny.“

Keď na javisku vypukne kolotoč tých najbláznivejších situácií, má hlavný hrdina, ktorého hrá Stanislav Pitoňák, plné ruky práce, aby dal všetko do poriadku a zachoval si zdravý rozum. V úlohách jeho podarených bratov sa predstavia Michal Soltész a Juraj Zetyák, Tomovu manželku Katarínu hrá Tatiana Poláková. Autorkou scény a kostýmov je Katarína Holková.

„Tento druh dramatickej literatúry, ktorý má tradíciu v histórii divadla, je niečo ako hodinový strojček. Aj hodinky môžu mať rôzny tvar, ale musia mať určitý počet koliesok, pružiniek a ručičky, aby ukazovali čas. Analogicky tento typ hry môže mať rôznu vizuálnu podobu, čo sa týka scény, kostýmov alebo zvukových efektov, ale musí dodržiavať isté pravidlá, aby sa ten hodinový strojček nezastavil, šliapal a ukazoval povedzme dramatický čas. Dôležité je ustrážiť mieru úletu, aby umelecká ambícia neprebila remeslo,“ dodal Michal Spišák.

debata chyba