Recenzia: Goethe pobaví aj podpichne. Aj dnes

Povráva sa, že vždy, keď Johann Wolfgang Goethe stretol pekné dievča, napísal príbeh. Z nešťastného vzťahu so snúbenicou Lili Schönemannovou sa zrodila hra Stella. Okrem nešťastnej lásky našiel inšpiráciu aj v legende rytiera von Gleichen, ktorý je na náhrobnom kameni v erfurtskej katedrále zobrazený s dvoma ženami. Stellu uvádza v slovenskej premiére bratislavské Divadlo Astorka Korzo '90.

11.02.2010 09:00
Marta Sládečková ako Cecília a Ady Hajdu ako... Foto:
Marta Sládečková ako Cecília a Ady Hajdu ako Fernando v Goetheho hre Stella, ktorú uvádza bratislavské Divadlo Astorka Korzo '90.

Z textu, ktorý má takmer dva a pol storočia, vytiahol režisér Juraj Nvota až prekvapujúco súčasný príbeh. Príbeh Cecílie, ktorú opustil manžel. A príbeh Stelly, ktorú opustil milenec. Náhoda skríži cesty oboch nešťastníc. Len čo si vyrozprávajú svoje smutné príbehy, Cecília zistí, že obe opustil ten istý muž. Jej manžel Fernando. Miluje obe a nevie, pre ktorú sa rozhodnúť.

Príbeh o láske a vášni vyrozprával Juraj Nvota civilne a s láskavým nadhľadom. Korenil jemným humorom a štipkou grotesky. Hra stojí na skvelých hereckých výkonoch. Stella v podaní Zuzany Konečnej je trpiaca mladá žena, ktorá žije v minulosti. Cecília Marty Sládečkovej zas životom poučená dáma, ktorá si vie rady v každej situácii. A Fernando Adyho Hajdu chlap, ktorého – podobne ako Goetheho – priťahuje každá sukňa.

Z pôvabných štylizovaných kostýmov Petra Čaneckého jemne presvitá súčasnosť. Nápaditá scéna Jozefa Cillera sa jednoducho mení z poštového hostinca na šľachtické sídlo. Tri veľké obrazovky zväčša len ilustrujú text. Hlavnú úlohu dostanú v závere, keď sa na nich odohrá druhý – tragický koniec ľúbostnej drámy, ktorý dopísal Goethe o päťdesiat rokov neskôr. Je na divákovi, či si vyberie Cecíliino riešenie alebo smrť.

Goetheho Stella ponúka okrem jedinečného zážitku aj nemálo podnetov na uvažovanie. O sebectve, pudoch a vzťahoch, ktoré sa ani cez stáročia nemenia.

Johann Wolfgang Goethe: Stella
réžia: Juraj Nvota