Balet o Esmeralde a Quasimodovi sa neutopí v abstraktnom tancovaní

Krásna exotická tanečnica Esmeralda, zmrzačený ohyzdný zvonár Quasimodo, krutý arcidiakon katedrály Notre Dame Frollo. Dielo Viktora Huga Chrám matky Božej v Paríži pozná azda každý. Z povinného čítania, filmu, muzikálu či rozprávky.

16.04.2010 15:24
Balet Štátnej opery v Banskej Bystrici uvedie v... Foto:
Balet Štátnej opery v Banskej Bystrici uvedie v sobotu 17. apríla premiéru baletu Chrám matky Božej v Paríži.
debata

V sobotu sa v premiére a v novom šate dostáva na dosky baletu Štátnej opery v Banskej Bystrici. „Esmeralda, Quasimodo či Frollo sú živé charaktery, ktoré nájdete aj v súčasnej spoločnosti. Nie sú to figúrky zo stredoveku,“ vysvetlil umelecký šéf baletu a režisér Jozef Dolinský.

Slávny balet Mauricea Jarrého premenil na tanečné divadlo, pôvodné libreto aj hudobnú partitúru podrobil zmenám. „Dôvodom je téma v kontexte dnešného sveta,“ povedal Dolinský. „Na javisku sa musí diať príbeh, aby sa to hlavné, čo Chrám Matky Božej chce vyrozprávať, neutopilo v abstraktnom tancovaní na krásnu hudbu. Najdôležitejšie sú vzťahy medzi postavami,“ zdôraznil.

Divák podľa neho nesmie od nového predstavenia očakávať klasický balet. Pekné a dokonalé línie sú len vo vnútornom svete Quasimoda a Esmeraldy. „Proti sebe sa postavia aj dve symbolické roviny. Prvou je katedrála ako miesto posvätné, ktoré v nás vyvoláva úctu, kde hľadáme útechu a silu. Druhou je katedrála v našej duši, kam prichádzajú ľudia, naši blízki s láskou a pritom znesvätia naše vnútro nenávisťou, klamstvom a egoizmom. Rovnako sa však správame i sami k sebe; podvádzame samých seba,“ dodal.

Hlavné postavy Quasimoda a Esmeraldy stvárnia členovia baletu Štátnej opery, Marián Ďurčo a Beata Gaálová.

Facebook X.com debata chyba Newsletter