Divadelná Nitra otvára tabu a provokuje

Desať súborov zo siedmich krajín s objavnými predstaveniami a sedemdesiatšesť sprievodných podujatí sľubuje riaditeľka medzinárodného festivalu Divadelná Nitra Darina Kárová. Jeho 19. ročník sa začína v piatok.

23.09.2010 12:00
Darina Kárová Foto:
Darina Kárová, riaditeľka festivalu Divadelná Nitra, sľubuje netradičné zážitky.
debata

Zvolili ste si nezvyčajné motto Mimo normálu. Dôvod?
Aj preto, aby zaujalo pozornosť. V dnešnom svete sa už hádam nijaké podujatie nezaobíde bez výraznejších headlinov. Nie je to však len marketingové heslo. Slovné spojenie Out of Normal vyjadruje polohu inscenácií, ktoré sme vybrali, prípadne, kam sa upiera pohľad ich tvorcov. Skutočne do sveta mimo normálu. Do sveta ľudí osamelých, vyhostených z väčšinovej spoločnosti, do sveta ľudí, ktorí sú možno jedineční, výnimoční. A upriamuje pozornosť aj na javy extrémne až extrémistické. Vo viacerých inscenáciách, aj keď možno za bežnými banálnymi životnými situáciami, vidno to pnutie mimo normálu. Iná realita prináša divákovi pohľad do iného rozmeru. V niektorých prípadoch je to aj akoby varovanie, čo sa môže stať, keď…

Festival je tento rok kratší, namiesto šiestich dní trvá len štyri. Aby ste ušetrili čas svojim hosťom?
Ten efekt, že vlastne mnohí ľudia ušetria čas, keď strávia na Divadelnej Nitre len štyri dni a uvidia program v koncentrovanej podobe, nebol prvotným cieľom. Potrebovali sme skrátiť festivalový program preto, aby sme ušetrili peniaze. Na viac ako na štyri dni, ak sme chceli zachovať kvalitný program, sme nemali. Robiť dnes medzinárodný festival kvalitne znamená rádovo násobok financií, ktoré treba na prehliadku povedzme domácej tvorby.

Nepodarilo sa vám získať dosť financií?
V minulých rokoch sme boli sebestační od zdrojov ministerstva kultúry na štyridsaťštyri percent. Trúfam si tvrdiť, že je to viac, ako má ktorákoľvek podobná neštátna kultúrna aktivita na Slovensku. Napriek tomu peniaze z ministerstva kultúry potrebujeme. Každoročne žiadame o granty, dostávame sa do súbehu s množstvom iných, podstatne menších akcií, berieme dosť veľký objem financií, z čoho vznikajú animozity v celom divadelnom svete. Sme vyhlásení za div nie mastodontov, ktorí požierajú divadelné okolie. Je to jednoducho systémovo zle riešené. My sme sa 12. apríla dozvedeli, že máme radikálne menej financií ako minulý rok, takže sme museli urobiť radikálne opatrenia. Keď Divadelná Nitra v roku 1997 bojovala o prežitie – to mal byť 5. ročník – povedal mi známy, mím svetového mena Milan Sládek, ktorý mal skúsenosti zo zahraničia, že keď prežijeme päť rokov v takej kondícii, kvalite a s takými predstavami, tak prežijeme navždy. Začínam pochybovať o tom, či mal pravdu.

Kvôli chudobnejšiemu rozpočtu chýbajú tento rok divadlá z Veľkej Británie, Nemecka či škandinávskych krajín?
Povedala by som, že z hľadiska mapy Európy sme tentoraz trochu okyptení. Ale viac sme si nemohli dovoliť. Skutočne, keby sme mali ešte tie dva dni, tak by boli v programe ešte ďalšie krajiny. Samozrejme, pri rokovaniach sa stane, že niektorý súbor nemôže prísť do Nitry tento rok a môže budúci, takže my už teraz máme z väčšej časti dohodnutý program na rok 2011. Otáznik je, či si to budeme môcť dovoliť.

Ktoré predstavenie považujete za divadelnú lahôdku?
Každá z inscenácií má neuveriteľný náboj. Opus č. 7 moskovského Divadla Škola dramatického umenia je úžasné výtvarné, hudobné, veľmi silné emocionálne predstavenie o genocíde židov a o kolaborácii umelcov v minulom storočí. Maďarské predstavenie Špina – vidiecka telenovela je nesmierne provokatívne, až politicky nekorektné. V prostredí zapadnutej dediny kdesi v puste konfrontuje celú obec s jedným rómskym dievčaťom z detského domova. Je nesmierne humorná a vyvoláva smiech. Na záver príde, ako to už u Bélu Pintéra býva zvykom, až k trilerovým udalostiam.

Jedno z predstavení vraj vyháňa divákov z hľadiska.
Ide o najnovšiu produkciu svetoznámeho choreografa Alaina Platela Out of Context – For Pina. Je to až šokujúce predstavenie o anomáliách ľudského tela, ktoré sa v dôsledku rôznych povedzme ochorení alebo dystrofií ocitne v neuveriteľných kŕčoch, bolestiach, podobách. Na Wiener Festwochen, kam chodí nóbl obecenstvo, z neho odchádzali diváci a boli veľmi šokovaní. To predstavenie sa dotýka ľudskej podstaty, hovorí o abnormalite ľudského tela, ale zároveň aj o kráse v tom všetkom. Je to nesmierne silné spojenie normálnosti a nenormálnosti, dobra a zla, krásy a škaredosti.

Do programu je zaradená aj inscenácia Hollyroth anebo Robert Roth spívá Jana Hollého mrzkosti a pomerkováňá. Vybrali ste ju preto, že získala tri nominácie na DOSKY?
Napísala som to aj do sloganu – ešte nikdy nemalo slovenské publikum možnosť poznať Hollého nezrozumiteľnú reč v takej nádhernej podobe. Nádhernej divadelne, nádhernej hudobne a nádhernej predovšetkým ľudsky. Myslím si, že by sa to malo hrať v Slovenskom národnom divadle ešte desať rokov a mali by na to chodiť školy. Nie preto, že Ján Hollý je školské čítanie, ale preto, že takým spôsobom sa hľadajú cesty k tomu, aby sme poznali osudy osobností. Keď už hovorím o osudoch osobností, nesmierne pôsobivá je aj inscenácia M.H.L. o Magde Husákovej-Lokvencovej. Zabudnutá osobnosť našich dejín takto ožíva a ukazuje pozadie politických tragických ľudských osudov.

Pouličné divadlo, ktoré oživí ulice Nitry, má prilákať divákov do divadelných sál?
Robili sme si malý sociologický prieskum – nie sú to tí istí ľudia, aj keď sa niekedy prekrývajú. Pouličné divadlo priťahuje pozornosť verejnosti. Sprievodné podujatia sa väčšinou odohrávajú na ulici, cez víkend počas divadelného jarmoku. Sú kvalitné, ale určené pre skutočne široké obecenstvo. Festivalový program je pre náročnejšie publikum. Stále zdôrazňujeme, že je to naozaj divadlo menej tradičné, provokatívne, otvára tabu, prináša aj vážnejšie témy, aj keď nemusia byť akurát vážnym spôsobom spracované. A to sa celkom nezhoduje s predstavou divadelného umenia, ktoré má len potešiť a zabávať.

debata chyba