Lohengrin v SND - aktualizácia bez provokácie

Trvalo takmer dve desaťročia, kým sa na dosky Opery SND vrátilo dielo Richarda Wagnera. Vďaka jubileu, aj z nevyhnutnosti vyrovnať sa s odkazom hudobného génia a rozporuplného človeka.

29.05.2013 14:32
lohengrin Foto:
Adriana Kohútková (Elsa) a Mona Somm (Ortrud) v inscenácii Wagnerovej opery Lohengrin.
debata (1)

Ostalo pri vzorke zo skladateľovej romantickej periódy, no s riaditeľským avízom, že v dohľade je pokus prekročiť vlastný tieň. Majstri speváci norimberskí by mohli po prvý raz uzrieť svetlo slovenského sveta.

Lohengrin je druhou zastávkou koprodukcie operných domov Bratislavy a litovského Vilniusu. Inscenačný tvar lotyšského tímu vedeného Andrejsom Žagarsom abstrahoval zo stredovekej povesti výzvy idúce nad časom a priestorom. Napriek situovaniu deja do začiatku 2. svetovej vojny (známa je Hitlerova fascinácia Wagnerom) a použitiu vojenských uniforiem, koncepcia ide mimo politiky. Rovnako minimalizuje symboly mýtu (Lohengrina nepritiahne labuť, ale zoskočí padákom) a zo zmesi absurdného s reálnym gravituje k čo najľudskejšiemu a najemotívnejšiemu stvárneniu témy. Odhliadnuc od istých rozporov medzi textom a javiskom je Žagarsova réžia vedená hudbou. Ona diktuje vzťahy, víri vášne, trestá zlo, až ústi do nepatetickej katarzie. Jednoduchý princíp výtvarného variovania základného priestoru, použitie svetiel a projekcií kreujú moderný a praktický hrací terén.

Naštudovanie každej Wagnerovej opery je veľkou výzvou pre hudobné zložky. Zvlášť keď niet domácej interpretačnej tradície. Šéfdirigent Friedrich Haider vyoral hlbokú brázdu v spoznávaní špecifickej funkcie orchestra, nástrojovej poetiky a farebnosti. Životnosť partitúry podčiarkol pomerne rýchlymi tempami, diferencovaním dynamiky a modelovaním účinných vlnení aj v predohrách a medzihrách. Náročnou skúškou zrelosti prešiel zbor, ktorý pod vedením Pavla Procházku dokázal, že aj preň je dvíhanie latky kritérií podnetné.

V prvý večer nečakane víťazila domáca časť obsadenia. Oproti hosťom (štýlový, farbou príjemný, no menej razantný barytón Antona Keremidtchieva a v nižšom registri skôr hovoriaca než spievajúca Mona Somm) sa zaskvel ideálny kráľ Heinrich Petra Mikuláša, taliansky legátový a tónovo plastický Lohengrin Miroslava Dvorského, lyricky obsažná a vo výškach priebojná Elsa Adriany Kohútkovej.

Druhá premiéra, divadelne komplexnejšia, ponúkla dve výborné ženské predstaviteľky. Dramatickú, zároveň však nežnú Jolanu Fogašovú (Elsa) a farebne sýtu, výrazovo tvárnu Denisu Hamarovú (Ortrud). Lyrickým no účinne vygradovaným Lohengrinom bol Ferdinand von Bothmer a v negatívnej postave Telramunda upútal farebný, v každej polohe objemný barytón Jakuba Kettnera. Divadelný plagát aj programový bulletin priniesli šifru v podobe veľkého červeného otáznika. Bratislavské publikum odpovedalo jednoznačne. Lohengrin, viem kto si!

Hodnotenie Pravdy: 4,5 hviezdičky z 5

Richard Wagner: Lohengrin /dirigent: Friedrich Haider / réžia: Andrejs Žagars / scéna: Reinis Suhanovs / kostýmy: Kristine Pasternaka / zbormajster: Pavol Procházka / premiéry v Opere SND 24. a 26. mája

1 debata chyba