V nekonvenčnom živote a originálnom diele mexickej maliarky našla inšpiračný zdroj dramatička Iveta Horváthová. Napísala pôvodnú hru Seňora s podtitulom Fridin intímny surrealizmus. Po prvý raz ožije autorkin pohľad na životný príbeh Fridy Kahlo v prešovskom Divadle Jonáša Záborského. V piatok má premiéru.
Na javisku ožije mozaika pocitov a fragmentov udalostí, tvoriacich osud jednej ženy. Výnimočný a pritom podobný osudu každej ženy, ktorá túži byť milovaná, ľúbi, vydá sa… A zrazu sa pred ňou otvorí svet plný protirečení a bolesti. "Pokúšam sa zachytiť svoj smútok, ale ten bastard sa naučil plávať. Teraz som zaplavená nielen sklamaním, ale aj príjemným pocitom,“ skonštatovala Frida vo chvíľach, keď ju na chvíľu opustili návaly bolesti, ktoré ju trápili skoro celý život.
„Frida Kahlo bola žena, ktorá prekračovala bariéry, prekračovala hranice. Je to výnimočná, zvláštna a veľmi osobitá historická postava,“ povedal o hrdinke inscenácie hosťujúci režisér Marián Pecko. „Samozrejme, nechtiac vstupujeme do dialógu alebo konfrontácie aj s filmom Julie Taymorovej Frida, v ktorom si mexickú maliarku zahrala Salma Hayeková. Film to bol pekný, ale získali sme pocit, že bol prikrášlený a hollywoodsky primaľovaný,“ pokračoval režisér.
Seňora dramatičky Ivety Horváthovej je dramatický portrét ženského údelu. Ponúka obraz ženskej chuti niečo dokázať. Je zrkadlom ženskej intimity. A zároveň je to aj divoká skica o prekliatí ženy, čo svojimi názormi presahuje bežné spoločenské normy. Frida rebeluje, prehráva, a predsa sa dokáže zo života tešiť vďaka svojmu čiernemu humoru a protirečivému vzťahu so smrťou.
„Seňora je pôvodná autentická hra. Nerobíme filmovú kópiu. Vznikla divadelná fikcia, aj keď je zaplnená reálnymi osobnosťami, ktoré sa objavili aj v americkom filme. Ale Fridin život bol naozaj zaplnený osobnosťami, s ktorými sa stretla – od Chaplina a Bretona až po Ejzenštejna a Trockého. A nie je to ani dokumentárna hra, ale divadelná fikcia,“ povedal Marián Pecko. V inscenácii sa objavujú aj postavy z Fridiných obrazov – Ohnivý muž bez rúk, Aztécka bohyňa, Smrť či Judáš. „Niektoré situácie sú obrazmi Fridy Kahlo vyslovene inšpirované. V hre Seňora ožívajú dva svety, prepája sa svet reálnych postáv a postáv z obrazov Mexika,“ dodal režisér.
Predstaviteľka Fridy Jana Jurišincová sa na Fridu takmer dokonale podobá. Jej manžela Diega hrá Michal Novodomský, sestru Kristínu Stanislava Pázmányová. Scénu navrhol Pavol Andraško, kostýmy Eva Farkašová, autorom hudby je Róbert Mankovecký.