Ani zámocký, ani zvolenský, a predsa pravdivý Macbeth

28.06.2013 09:00
Macbeth
Banskobystrický Macbeth je v slovenskej histórii v poradí len štvrtým (prvým mimobratislavským) a - najzaujímavejším. Autor:

Operná časť Zámockých hier zvolenských je šitá na jedinú tému, poctu 200. výročiu narodenia Giuseppe Verdiho. Nedeľný štart operného festivalu pod holým nebom však vinou počasia nebol ani letný, ani zámocký, ba ani zvolenský.

Vedenie banskobystrickej Štátnej opery, garanta podujatia, prezieravo zmenilo dejisko otváracej premiéry Macbetha a schovalo ju pod vyhriatu strechu domovského divadla.

Interiér v tomto prípade zrejme prospel vizuálnemu vyzneniu prinajmenej prvej tretiny večera, kde by denné svetlo ovplyvnilo farebne svetelnú výpoveď inscenátorov. V Ostrave pôsobiaci slovenský režisér Peter Gábor si vo svojej štvrtej opernej réžii (druhej na Slovensku) začaroval nielen bosorkami, ale v spolupráci s výtvarníkom Jaroslavom Valekom aj koloristicky tvorenou atmosférou. Tmavé farby s dominanciou červenej sugerujú krvavosť drámy, výrazne škótske prvky v kostýmoch zasa jej lokalizáciu a maskovanie postáv morálnu zvrátenosť príbehu. Gáborovi sa podarilo aj postupy z tradičného režisérskeho manuálu (práca so symbolmi – úlomky "zrkadiel pravdy“, ilustrácia akcií – zjavenia Banca v banketovom obraze) včleniť nevtieravo a komplementárne. Vznikla tak dramaticky zovretá, veľmi čitateľná a predsa moderne vybavená inscenácia.

Banskobystrický Macbeth je v slovenskej histórii v poradí len štvrtým (prvým mimobratislavským) a – najzaujímavejším. Opiera sa o kombináciu dvoch verzií diela, florentskej (1847) a po 18 rokoch prepracovanej parížskej, pričom v najväčšmi odlišnom finále sa vracia k pôvodine. Tým hlbšie odkrýva charakter Macbetha ako vraždiacu obeť manipulácie dominantnou manželkou. Málo platnou by bola javisková podoba, keby nebola podložená strhujúcou hudobnou výstavbou dirigenta Mariána Vacha. Vo veľkorysom dramatickom oblúku, po dôkladnej analýze partitúry, vymodeloval výrazovou drobnokresbou a kontrastnými tempami zákutia charakterov, náladu zmenených situácií a podoprel sólistické výkony plastickou hrou orchestra. Aj zbor ponúkol, čo bolo v jeho silách.

Luxusne obsadené postavy s jedinou áriou boli v rukách majestátneho, kovovo koncentrovaného, v každej fráze dokonalého basu Štefana Kocána (Banco) a dramaticky vystupňovaného, príkladným legatom spievajúceho Miroslava Dvorského (Macduff). V hlavnej úlohe triumfovala Louise Hudson (Lady), ktorá strhla nielen plnými a lesklými výškami, nuansami dynamiky, presnými ozdobami, ale aj hlbokým ponorom do psychológie postavy. Evez Abdulla sa popasoval s Macbethom s plným osobnostným nasadením, škoda len veľmi svojvoľného a neštýlového frázovania. Otvárací večer opernej časti ZHZ vyznel ako dôstojná pocta veľkému verdiovskému jubileu. Banská Bystrica opäť zažiarila.

Hodnotenie Pravdy: 4,5 hviezdičky z 5

Giuseppe Verdi: Macbeth / dirigent: Marián Vach / réžia: Peter Gábor / scéna: Jaroslav Valek / kostýmy: Katarína Holková / zbormajsterka: Iveta Popovičová / premiéra v Št. opere Banská Bystrica v rámci festivalu ZHZ 23. júna

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk