Cirque du Soleil žiari aj na Slovensku

Pred pol storočím ľudia chodili do cirkusu obdivovať skôr výkony zvierat ako artistov. Koncom druhého tisícročia sa však čoraz väčšej popularite začal tešiť "nový cirkus" - teda taký, kde sú v hlavnej úlohe ľudia a ich chvíľami doslova neuveriteľné výkony. Vlajkovou loďou nového cirkusu je svetoznámy Cirque du Soleil, ktorého predstavenie Cirque du Soleil zavíta od 11. - 15. septembra aj do Bratislavy.

12.09.2013 12:50
cirque3 Foto:
Cirque du Soleil
debata

História známeho cirkusu sa začala písať pred takmer 30 rokmi. Svoje prvé vystúpenie uviedol cirkus v roku 1984 pri príležitosti 450. výročia objavenia Kanady francúzskym prieskumníkom Jacquom Cartierom. Jeho zakladateľmi boli dvaja pouliční umelci – Guy Laliberté a Gilles Ste-Croix. Hoci v čase založenia cirkusu nebolo celkom isté, či vôbec prežije prvý rok, pretože malo ísť o jednorazovú akciu, záujem publika a odhodlanie dvojice umelcov odštartovali jeho žiarivú budúcnosť.

Príjmy neklesli, aj tak sa prepúšťalo

Nasledujúce desaťročia ohromoval Cirque du Soleil svojimi predstaveniami divákov na celom svete. Nápaditá scéna, ktorá sa v niektorých prípadoch hýbala a v iných ju tvorila napríklad voda, neuveriteľné kostýmy a samozrejme artistické kúsky lákali čoraz viac fanúšikov. Hoci riaditeľstvo je dodnes v Montreale, množstvom šou sa pre Cirque du Soleil stalo hlavným pódiom mesto zábavy, ihrisko pre dospelých – Las Vegas. Turisti sú ochotní vyhodiť si z kopýtka a lístky za vyše sto dolárov sa darí vypredávať aj dnes – hoci podobne ako v iných oblastiach, aj v tomto prípade kríza urobila svoje.

Začiatkom tohto roku spoločnosť prepustila okolo 400 zo svojich 5 000 zamestnancov aj napriek ročným ziskom v hodnote približne miliardy dolárov. Spoločnosť má totiž nielen obrovské príjmy, ale aj výdavky. Jej predstavenia sú neuveriteľne nákladné a servis, ktorý poskytuje zamestnancom, je tiež veľmi štedrý. Podľa hovorcu Renée-Claude Ménarda nezohrali v prepúšťaní zamestnancov úlohu klesajúce príjmy, ale skôr výdavky. Spoločnosť doplatila na silný kanadský dolár – jej výdavky sú totiž najmä v tejto mene, zatiaľ čo príjmy získavajú najmä v amerických dolároch. Rozdiel, ktorý spôsobil menový kurz za posledné roky, je pri takej obrovskej sume značný.

Na hrane života a smrti

Hoci sa divákom pri mnohých trikoch doslova zastavuje dych, cirkusu sa vďaka prísnym bezpečnostným opatreniam dlho darilo vyhýbať sa smrteľným úrazom. Dlho, no nie navždy. V roku 2009 zomrel pri tréningu na trampolíne v Montreale len 24-ročný Ukrajinec Olexandr Žurov. Azda ešte tragickejšia bola tohtoročná smrť Sarah „Sasoun“ Guyard-Guillotovej priamo počas predstavenia Kà 29. júna v hoteli MGM Grand v Las Vegas. Predstavenie je známe pre svoje pohyblivé pódium, ktoré sa stále otáča a mení polohy. Nehoda sa stala, keď bolo vo vertikálnej polohe a akrobati po ňom akoby šplhali. Skúsená francúzska artistka sa vyšmykla z bezpečnostných popruhov a padala približne 20 metrov. Mnoho divákov považovalo tento kúsok za súčasť predstavenia, hoci podľa iných bolo počuť jej krik. Predstavenie hneď prerušili a dočasne úplne pozastavili. Dnes sa v upravenej verzii hrá opäť, nehoda sa ešte stále vyšetruje.

Súper pre Lady Gaga

Napriek nepríjemnostiam pre mnohých gymnastov a artistov zostáva Cirque du Soleil vysnívaným zamestnaním. Medzi zamestnancami sa snaží vybudovať priateľskú atmosféru, ku ktorej prispievajú aj rôzne benefity ako napríklad škola pre tých, ktorí cestujú s deťmi. Cenám lístkov zodpovedá aj platové ohodnotenie artistov. Ročne musia za výplatu zvládnuť od 270 do 470 šou za rok v závislosti od toho, či ide o predstavenia, ktoré sa presúvajú, alebo tie so stabilnou scénou. Cirque du Soleil tiež vie, ako si získavať a udržať fanúšikov.

Existuje pre nich špeciálny klub, vďaka ktorému si môžu kupovať lístky skôr ako ostatní, majú prístup k rôznym materiálom či napríklad tapetám na počítačovú obrazovku. Členstvo v ňom je bezplatné, stačí sa len zaregistrovať na ich web stránke. Ani to však neznamená, že sa každá šou Cirque stane hitom. Príkladom je predstavenie Viva Elvis, ktoré v hoteli Aria v Las Vegas vydržalo len dva roky. Naopak, úspechom bola svetová šou Michael Jackson The Immortal World Tour, ktorú server billboard.com označil za štvrtú najlepšiu v uplynulom roku. So zárobkom vyše 147 miliónov dolárov a vyše miliónom a štvrť divákov predbehla aj speváčku Lady Gaga či Red Hot Chilli Peppers. Zdá sa teda, že Slnečný cirkus žiari ďalej.

Cirque du Soleil Foto: danieldesmarais.com
cirque2 Cirque du Soleil

Lars Kristensen, artista na powertracku : Hlasné povzbudzovanie mi vyhovuje viac ako užasnuté ticho

Ako ste sa dostali do Cirque du Soleil?

Kedysi som bol v dánskom národnom tíme v tumblingu (gymnastická disciplína, v ktorej sa kombinujú skoky, cviky a saltá na špeciálnej 42 metrov dlhej akrobatickej trampolínovej dráhe). Dostal som sa však do stavu, keď ma súťaženie prestávalo napĺňať a hľadal som nové výzvy. Poslal som preto svoje video do oddelenia talentov Cirque du v Montreale a o rok neskôr, v roku 2007 som dostal ponuku účinkovať v Alegríi.

Ako vyzerala vaša príprava?

Doma v Dánsku som sa naplno venoval tréningu na špeciálnej trampolínovej dráhe, ktorá je trochu iná ako to, v čom som kedysi súťažil. Pred Alegríou som strávil dva týždne v Montreale tréningom špecifických prvkov, ktoré odo mňa očakávali v šou. Tiež ma naučili, ako si robiť pred predstavením mejkap.

Vymýšľajú si prvky artisti sami alebo to robí niekto za nich?

Máme vždy vopred danú trať a štruktúru nášho čísla. Ako tímový kouč povzbudzujem ľudí k skúšaniu vlastných nových vecí, aby sa vždy snažili prísť na niečo nové. Ak prvok vyzerá dobre, snažíme sa ho dostať aj do šou.

Máte niekedy pri nových kúskoch strach? Ako ho prekonávate?

Nikdy nestaviame ľudí do pozície, v ktorej by sa cítili nepohodlne. Ak musia pracovať na nových nebezpečnejších trikoch, vždy pri tom máme primerané istenie a zachovávame maximálnu bezpečnosť. Nič sa nedostane do šou, kým to nie je stopercentne pripravené.

Ako dlho asi vydrží artista v súbore?

Veľa záleží na konkrétnom človeku. Niektorí ľudia vydržia rok-dva, iní sú tu už pätnásť rokov.

Čo by ste chceli po skončení kariéry robiť?

O pár rokov by som chcel pracovať ako kaskadér pri výrobe filmov. Rád sa posúvam stále ďalej a mám rád nové výzvy. Svet filmu a kaskadérskych kúskov ma zaujíma asi najviac.

Kedy si vystúpenie užívate viac – ak je obecenstvo tiché od úžasu, alebo také, ktoré dáva svoje pocity nahlas najavo?

Užívam si oboje, ale radšej mám, keď ľudia kričia, tlieskajú a povzbudzujú nás. Dáva nám to dobrú energiu a naše výkony sú ešte lepšie.

Musíte povinne dodržiavať aj nejaké zásady zdravého životného štýlu?

Žijem veľmi zdravo, ale Cirque nám nediktuje, ako sa správať. My si vyberáme, kým chceme byť a tomu prispôsobujeme aj životný štýl. Ja sám rád posilňujem, pracujem na svojom tele a stravujem sa tak zdravo, ako viem.

Koľko času týždenne venujete tréningu?

Máme dva tréningy na powertrackových dráhach týždenne priamo na pódiu. Okrem toho ide o naše vlastné rozhodnutie. Osobne trénujem za normálnych okolností okrem plánovaných tréningov ešte minimálne hodinu denne.

Máte čas popri všetkom tom cestovaní aj na súkromie?

Ale áno. Vždy máme peknú hotelovú izbu pre seba, tam sa môžeme uvoľniť. Sme veľká skupina a trávime spolu mnoho času – pracujeme spolu, cestujeme, chodíme von, ako veľká rodina. Niektorí ľudia cestujú s manželkou aj s deťmi, niektorí ich nechávajú doma. Keďže robíme šou v aréne, je kvôli logistike zložitejšie cestovať s rodinou. Časté cestovanie je dosť nepríjemné pre bábätko či malé dieťa. Viac cestujúcich rodín možno vidieť pri najväčších top šou, kde majú deti k dispozícii školu a rodiny majú pridelené apartmány.

Cirque du Soleil Foto: danieldesmarais.com
cirque1 Cirque du Soleil

Del Rinehart, vedúci oddelenia kostýmov Alegríe : Cestujeme s vlastnými práčkami aj sušičkami

Celý proces tvorby kostýmov sa začína podľa Dela Rineharta v Montreale nápadmi a snami. „Tie sa postupne prispôsobujú tak, aby boli v súlade s celkovou atmosférou predstavenia. Treba si vedieť predstaviť pohyb kostýmov a pocit, ktorý chceme nimi vyvolať. Dôležitá je aj ich farebnosť. Počas ich tvorby testujeme jednotlivé materiály, aby bolo isté, že sú aj dobre nositeľné. Treba absolvovať množstvo kostýmových skúšok, aby vyzerali vo finále tak, ako majú. Keď sa nakoniec všetky časti spoja, je to ako kúzlo. Kostýmy, pohyb, hudba, scéna – a nová Cirque du Soleil šou je na svete,“ vysvetľuje umelec.

Pri tvorbe kostýmu podľa Rineharta záleží na výslednom efekte na diváka, pohodlí pre umelca, ale aj na jeho výdrži. Diváci musia byť pri pohľade naň užasnutí a pohnutí, umelec zas musí v ňom predviesť svoje číslo pohodlne a bezpečne. Nuž a pre členov tímu starajúceho sa o kostýmy je tiež dôležité, aby vydržal, kým šou trvá.

A s akým najmenej tradičným materiálom pracoval? „Boli to asi vlasy Santa Clausa. Tie museli prejsť špeciálnym procesom, vďaka ktorému sa stali tvrdými a držali si svoj tvar. Tento materiál sme využili pri tvorbe anjelských krídel, ktoré sa perú niekoľkokrát počas vystúpení. Ide o náročný a prácny proces, ale vďaka nemu vyzerajú naše anjelské krídla presne tak, ako majú.“

Vanessa Napoli, manažérka : Hviezdou je samotné predstavenie

Podľa čoho si vyberáte mestá, ktoré navštívite?

Okrem technických podmienok nás zaujíma počet obyvateľov daného mesta, ako aj ekonomická a politická stabilita krajiny. Stále hľadáme nové miesta, aby sme sa mohli podeliť o zážitok s novými divákmi.

Koľko ľudí má na starosti prípravu scény Alegríe?

Alegría má tím vyše dvadsiatich technikov, ktorí so šou cestujú ako pracovníci na plný úväzok. Každý sa špecializuje na určitú oblasť – svetlá, zvuk, tesárske práce, laná… Okolo 65 ľudí najímame priamo na mieste samotnej šou. Tento počet sa však môže meniť v závislosti od konkrétneho mesta. Celková príprava scény zaberie asi 12 hodín, pričom samotné pódium sa stavia približne šesť hodín. Päť našich a ďalších osemnásť najatých tesárov ho skladá kus za kusom. Počas tohto času sa zároveň pracuje aj na ostatných častiach produkcie.

Niektoré čísla Cirque du Soleil pôsobia riskantne. Aké bezpečnostné pravidlá dodržiavate?

Už pred samotným príchodom Cirque du Soleil sa pripravuje niekoľko rôznych štúdií, ktoré vyhodnocujú, či je daná budova schopná pojať našu veľkosť a hmotnosť. Keď je prieskum hotový, nakreslia sa návrhy a všetko musia odsúhlasiť miestni inžinieri. Keď prídeme na miesto konania aj my, na bezpečnosť dbáme hneď pri zostavovaní scény primárne nosením adekvátneho vybavenia. Keď jednotlivé kúsky do seba zapadnú a pódium je postavené, každé oddelenie je zodpovedné za to, že je všetko postavené, ako má a v súlade s bezpečnostnými predpismi. Pódium je priskrutkované k zemi a zaťažené, aby bola zaistená jeho stabilita. Vždy máme skúšky aj pred samotným predstavením, počas ktorých ešte môžeme robiť technické úpravy, ak je to potrebné. Zatiaľ sme predstavenie Alegríe ešte nikdy nemuseli zrušiť.

Cestuje s vami aj lekár pre prípad zranenia?

Nie, ale máme jedného atletického trénera a jedného fyzioterapeuta. Tí zabezpečia, že v každom meste máme prístup k akémukoľvek špecialistovi, akého potrebujeme. Vedia, ako pracovať s našimi artistami, aby predišli zraneniam, ale aj aby ich vedeli ošetriť a následne rehabilitovať.

Majú sóloví umelci v Cirque du Soleil nejaké špecifické nároky?

Nie. V Cirque du Soleil nie je žiadna „hviezda“ – hviezdou je samotná šou, Alegría. Pracujeme ako tím, ako rodina na tom, aby sme divákom priniesli tú najlepšiu šou, ako je možné.

debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #Cirque du Soleil #Alegría