Móric Beňovský ožíva v muzikáli

Bol prvý Európan, ktorý sa plavil v severnom Pacifiku. Prvý Slovák, ktorý navštívil štyri kontinenty. Prvý kráľ zjednoteného Madagaskaru aj prvý slovenský autor svetového bestselleru Pamäti a cesty. Dobrodruha, cestovateľa, objaviteľa, plukovníka francúzskej armády a kolonizátora nosil v hlave Milan Antol šesť rokov. Napísal libreto a režijne naštudoval pôvodný slovenský muzikál Móric Beňovský, ktorý v piatok 29. a v sobotu 30. novembra uvedie v premiére Štátne divadlo Košice.

29.11.2013 15:38
Beňovský, muzikál Foto:
Veronika Gidová (Zuzana) a Juraj Bernáth (Beňovský) v pôvodnom slovenskom muzikáli Móric Beňovský.
debata

„Pre mňa je Beňovský človek spätý s prírodou, významne rebelujúci proti vtedajšiemu systému moci. Nájdu sa odborníci, ktorí spochybňujú dôveryhodnosť jeho informácií o sebe, ale mnohé fakty sú neodškriepiteľné. Medzi iným aj to, že bol kráľom na Madagaskare, kde ho pripomína knižnica, ulica či ľudia, ktorí dodnes veria, že ich ochráni. Poznal sa s Cassanovom, Benjaminom Franklinom, viedol korešpondenciu s Georgeom Washingtonom, vedela o ňom Mária Terézia aj Ľudovít XV.,“ spomenul Milan Antol.

K spolupráci si prizval autora hudby Adriána Harvana a textára Vladimíra Krausza. Autori sa rozhodli nemeniť Móricov dramatický život, ani ho prikrášľovať či retušovať. Nechali jeho príbeh plynúť tak, ako ho poznáme z Beňovskéjo memoárov, z vedeckej historickej literatúry aj rôznych interpretácií životného osudu tejto legendárnej postavy.

Príbeh muzikálu je reálny v tom, že sa vie, ako krívajúci chlap, ktorý v šestnástich osirel, žil a čo vykonal. Vnútorný svet muzikálovej postavy je fikcia, umelecká predstava tvorcov o Beňovskom ako našom súčasníkovi, ktorý žil výnimočný život. „Muzikál by mal priniesť pastvu pre uši, cit, dušu, um aj pre oči diváka. V inscenácii je množstvo prostredí – Kamčatka, Macao, Madagaskar, Paríž, Beckovská Vieska, Spišská Sobota i Amerika. Rýchle striedanie prostredí a striedanie množstva ľudí na scéne si vyžiadali originálne scénické riešenie. Prezradím len niečo, obložili sme bočné ,šály‘ na javisku, aby sa aj ony rozsvietili rôznymi svetlami a obrázkami. Scéna Štefana Hudáka je viac funkcionalistická, podporuje našu výpoveď o Móricovi a ľuďoch rôznych kultúr,“ pokračoval libretista a režisér.

V centre muzikálového príbehu sú štyri postavy – Beňovský, Stepanov, Afanázia a Zuzana – a ich vzťahy. „V živote sa často stretávame s pojmom ľúbostný trojuholník. My ponúkame štvoruholník vzájomne sa ovplyvňujúcich postáv v našej hre. Afanázia a Zuzana sú tiež reálne historické postavy, ale u nás s podfarbením autorskej licencie. V našom príbehu je Afanázia s Móricom Beňovským až do konca,“ dodal Milan Antol.

„Skladateľovi Adriánovi Harvanovi sa podarilo vytvoriť mimoriadne vydarené hudobné čísla. Jeho melódie sú chytľavé, ľahko zapamätateľné, harmónie jednotlivých skladieb mimoriadne zaujímavé a podčiarkujúce žáner. V jednotlivých pesničkách sú veľmi šikovne vykreslené charakterové vlastnosti jednotlivých postáv či javiskových obrazov. Výborne pracuje s motívmi, ktoré dokáže využívať v rôznych situáciách,“ uviedol na tému hudba dirigent Igor Dohovič. Postavu Beňovského alternujú Juraj Bernáth a Maroš Goga, jeho priateľa a zradcu Stepanova Marián Lukáč a Igor Timko, v úlohe Afanázie sa predstavia Kristína Greppelová a Natália Puklušová a Zuzanu alternujú Veronika Gidová a Tatiana Poláková.

Každá doba potrebuje hrdinov, Móric Beňovský bol prvý z radu revolučných romantikov.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Košice #muzikál #Móric Beňovský