Macbethovci počas revolúcie

09.05.2014 14:00
Doktor Macbeth
Marek Ťapák a Anna Javorková v hre Doktor Macbeth. Autor:

Mala to byť skvelá narodeninová oslava. Šampanské, kaviár, výhľad na celú Bratislavu a poklonkujúci gratulanti. Chyba je však v načasovaní. Narodeninová oslava primára Makovca, zaťa dôležitého člena ÚV KSČ, sa totiž koná v novembri 1989 a na námestí práve reční Dubček.

Napokon predsa len prichádza dvojica hostí: milenka a kolega, ktorý by z primárovej nepríjemnej situácie rád niečo získal. Ideálna kombinácia na napínavý večer. Doba sa láme a manželia Makovcovci sa musia prispôsobiť. Keďže autori Valeria Schulczová a Roman Olekšák videli ich predobraz v postavách tragédie Williama Shakespeara, je aj tento príbeh plný špinavých stratégií a pokvapkaný krvou.

Tragédia z vily papalášov

Je naozaj dobrou správou, že na Slovenku vznikajú texty, ktoré sú schopné komunikovať so širokou verejnosťou a pritom nerezignujú na umelecké kvality. Áno, Doktor Macbeth autorov Schulczová a Olekšák je vo svojej podstate "len“ konverzačnou hrou s detektívnymi a politickými prvkami, ale jeho vysoká kvalita poteší. Mnohonásobné manipulácie, v ktorých sa špinavo zneužíva moc, neprehľadné vzťahy a milostné zvraty, ale aj slovné súboje plné bonmotov, sú na pozadí historických udalosti novembra natoľko pútavé, že mnohým divákom ani nebude chýbať ďalší rozmer divadelného diela.

Valeria Schulczová sa opätovne ukázala ako výborná dramatička. Je však na mieste položiť otázku, či môže svojmu textu dať aj režijný druhý plán. Režijná práca, s ktorou pristupovala k inscenovaniu tejto tragédie z komunistickej vily, je síce poctivá a logická, ale zároveň nijako invenčná. Je možno škoda, že javisková podoba sa obmedzovala len na jednoduché a realistické využitie zaujímavého priestoru navrhnutého trojicou scénografov JaOnMi, ktorá ponúka výrez bratislavskej vily s dominantným balkónom.

Text silnejší ako všetko ostatné

Voľnejšia interpretácia by istotne vyťažila viac aj z hereckých výkonov. Nikto predsa nepochybuje, že Anna Javorková je práve tou herečkou, ktorá sa môže stať novodobou Lady Macbeth. Jej Makovcová je na prvý pohľad beštiálne nesympatická dcéra komunistického papaláša, s ktorou sa neradno zahrávať. Možno aj pre túto prílišnú predurčenosť kĺže jej výkon viac po povrchu. Vďačnejšie obišiel Marek Ťapák, ktorého primár Makovec je životný oportunista prispôsobujúci sa situácii vždy v čase jej zvratu. Keď treba je poslušný manžel, inokedy milenec sľubujúci zázraky, ale v skutočnosti je chladný manipulátor schopný všetkého. Mladšiu generáciu, ktorá na oslavu prichádza priamo z námestia s trikolórou na hrudi, predstavujú Marián Mitaš a Gabriela Marcinková. Predovšetkým Mitaš svojim civilným výkonom pozitívne prekvapil.

Výborný text a kvalitné herecké obsadenie robia z Doktora Macbetha v Mestskom divadle P. O. Hviezdoslava inscenáciu hodnú povšimnutia. Výrazná téma, ktorá mapuje biele miesto našej histórie z netradičného pohľadu, možno mohla využiť viac divadelnej kreativity, ale i vo svojej konzervatívnej podobe patrí k inscenáciám, ktoré je dobre stihnúť pred blížiacim sa záverom divadelnej sezóny.

Hodnotenie Pravdy: 3,5/5

Valeria Schulczová a Roman Olekšák: Doktor Macbeth / réžia: Valeria Schulczová / dramaturgia: Roman Olekšák / hudba: Martin Hasák / scéna: JaOnMi / kostýmy: Eva Kleinová / účinkujú: Marek Ťapák, Anna Javorková, Marián Mitaš, Gabriela Marcinková / premiéra: 7. mája 2014 v Mestskom divadle Pavla Orzságha Hviezdoslava v Bratislave

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Valeria Schulczová #divadelná recenzia #revolúcia #Doktor Macberh
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku