„Toto predstavenie bude ťahákom Divadelnej Nitry a vytiahneme ho z vrecka v medzinárodnej premiére hneď v prvý deň festivalu, teda v piatok 26. septembra,“ povedala zástupkyňa riaditeľky Divadelnej Nitry Katarína Dudáková. „Herbert Fritsch je enfant terrible nemeckého divadla. Do roku 2007 pôsobil ako herec, od toho roku sa venuje réžii a exceloval hneď svojimi prvými dvoma inscenáciami. Rozpráva v nich len obrazom a hudbou, ak používa jazyk, tak vymyslený,“ pokračovala Katarína Dudáková. Divadelná fantázia, v ktorej sa stretáva humor Charlieho Chaplina a nemej filmovej grotesky s francúzskou pantomímou, až po varieté a videoart, funguje aj ako obraz o živote na začiatku 21. storočia. Je zároveň jednou z desiatich inscenácií hlavného programu medzinárodného festivalu Divadelná Nitra, ktorého 23. ročník sa uskutoční od 26. septembra do 1. októbra.
Potrebujeme vôbec umenie?
V bielom poli lemovanom červeným kruhom stojí čiernymi písmenami vymaľované slovo UMENIE. A je preškrtnuté. Zákazovú dopravnú značku pripomína vizuál tohtoročnej Divadelnej Nitry, ktorej motto znie: Načo umenie?
„Téma načo umenie s otáznikom je provokáciou. Pýtame sa, čo je umenie, prečo ho v živote potrebujeme a či ho vôbec potrebujeme. Kto v nás má potrebu umenie pestovať, kto ho podporuje a kto ho má podporovať, to znamená nielen financovanie, ale aj vzdelávanie k umeniu. Na Slovensku nie je deficit umenia, ale deficit potreby umenia – aj preto sa treba touto témou zaoberať, a teda na ňu upozorniť,“ vysvetlila riaditeľka medzinárodného divadelného festivalu Darina Kárová.
Sociálno-politické témy posledných rokov, ktoré nielen na javisko priniesol projekt Paralelné životy – 20. storočie očami tajnej polície, vystriedala téma kultúrno-spoločenská, resp. kultúrno estetická. „Je to spoločensko-politická téma z druhej strany, pretože to, čo asi v dnešnej spoločnosti chýba – morálka, charakter, empatia, úcta človeka k človeku, to všetko bolo už dávno zakódované v umeleckých dielach. Stačilo by len čítať viac kníh, vidieť viac prekrásnych výtvarných diel, počúvať viac múdrych mysliteľov a zažívať drámy, ktoré hovoria o nás ľuďoch v archetypálnych situáciách,“ pokračovala riaditeľka Divadelnej Nitry.
Reakcie i úvahy na iritujúcu aj provokujúcu otázku, zakódovanú v motte tohtoročného festivalu, sa už viac ako mesiac stretávajú na webovej stránke www.nacoumenie.sk, ktorej ambíciou je vyvolať verejnú diskusiu na tému postavenia umenia v živote človeka aj spoločnosti.
Bude všade ako voda
„Inscenácia Cisárska TV, Uhorsko rozohráva príbeh, čo by bolo, keby sa maďarská revolúcia v roku 1848 skončila víťazne. A aký by bol jej obraz, keby v 19. storočí existovala televízia. Autor scenára a režisér Béla Pintér, ktorý sám hrá Sándora Petőfiho, si v nej vystrelil z maďarských nacionalistov a upozornil, aké dôležité je neprekrúcať minulosť a politickej moci nastavovať zrkadlo,“ povedal o inscenácii budapeštianskeho súboru Béla Pintér and Company člen umeleckej rady Divadelnej Nitry Miro Zwiefelhofer. Cisársku TV, Uhorsko vyhlásili za najlepšiu inscenáciu roka 2012 v oblasti nezávislého divadla.
Titul inscenácia roka 2013 zdobí „intímnu správu“ Zlaté šesťdesiate alebo Denník Pavla J., ktorú v pražskom Divadle Na zábradlí režijne naštudoval Jan Mikulášek. Predstavenie, vychádzajúce z denníka filmového režiséra Pavla Juráčka, jedného z predstaviteľov československej novej vlny, prináša výpoveď človeka, ktorý je v konflikte s dobou aj vlastným bohémstvom.
O kráse tanca, starnutí tela i zmysle umenia rozpráva slovinská inscenácia Sokol! Pohľad na záplavu informácií, krízu kapitalizmu, rastúcu nezamestnanosť a nespokojnosť mladých prináša Pálenie kníh. Belgický performer, spisovateľ a dramatik sa na problémy pozrie z nadhľadu a – očami mačky. Zahraničné inscenácie dopĺňa pätica slovenských: Europeana – Stručné dejiny dvadsiateho storočia (SKD Martin), Láskavé bohyne (SND), Kapitál (Divadlo Aréna), Svedectvo krvi (ŠD Košice) a Potkany (DAB Nitra).
„Umenie sa dostane všade ako voda v rôznom skupenstve. Bude nielen v divadelných priestoroch, ale aj na rôznych iných miestach a v rôznych nosičoch. Napríklad vo fontáne bude hudba, v búdkach i na bicykloch knihy, mobilné výtvarné inštalácie, vytvorené vyslovene na objednávku festivalu, budú prichádzať k ľuďom všade,“ opísala rozmanitosť sprievodných programov festivalu Darina Kárová.