Shakespeare pre začiatočníkov

Divadlo Malá scéna STU vstúpilo do svojej piatej sezóny inscenáciou Othello. Hra Williama Shakespeara prešla výrazným skrátením a pred divákov sa tak dostáva len torzo príbehu o žiarlivosti, závisti a manipulácii.

08.10.2014 14:00
Othello, Malá scéna Foto:
Michal Ďuriš a Igor Adamec v inscenácii Othello.
debata

Je to naozaj radikálna úprava. Odstránenie takmer celého prvého dejstva vrátane informácií o Othellových vojenských zásluhách a množstva stredne veľkých postáv zužuje dej na minimum. Rozsiahlu tragédiu v piatich dejstvách tak na Malej scéne odohrajú šiesti herci počas deväťdesiatich minút. Ak bolo zámerom tvorcov uviesť hru ako rýchle a elegantné zhrnutie príbehu, potom sa isto dá hovoriť o úspechu. Za zamyslenie však stojí, či nie je škoda ohlodať Shakespearov text až na kosť.

Režisér Štefan Korenči situoval dej do jediného dňa – svadby Othella a Desdemony. Počas nej stačí Jago vymyslieť aj zrealizovať svoju intrigu a Othello pod jeho vplyvom zavraždiť čerstvú manželku. Hoci dôvod svojej nenávisti k Othellovi Jago deklamuje už v prvých vetách, aj mimoriadne vnímavý divák zneistie pri hľadaní jeho motivácie. Možno preto, že skutočné dôvody úprava potlačila, pokúsil sa režisér o vytvorenie motívu zástupného. Tým sa stala dosadená náboženská neznášanlivosť a dokonca prekonvertovanie postavy Jaga k židovstvu. I tu sa však kĺže len po povrchu, čo je logickým problémom celej inscenácie.

Vari najviac radikálnym skrátením utrpela postava Othella, ktorej zostalo na manévrovanie v polohách od zamilovaného a chrabrého muža po vraždiaceho žiarlivca žalostne málo priestoru. Prejav jeho predstaviteľa Michala Ďuriša navyše patrí medzi herectvo jedného tónu, a tak titulná postava v inscenácii zanikala.

Zaujímavý výkon však predviedol Igor Adamec ako Jago. Komický naturel tohto herca bol paradoxne pre postavu intrigána veľkou výhodou. Pozitívne treba hodnotiť aj Adelu Mojžišovú a jej čistý a nežný prejav v postave Desdemony. Lenka Košická ako Emilia, Přemysl Boublík ako Casio a Martina Majerníková ako Bianca však balansovali medzi mentorstvom a fraškovitosťou.

Po výtvarnej stránke inscenácia smerovala k jednoduchosti a civilnosti. Scéna Jaroslava a Miroslava Daubravovcov sa zameriavala predovšetkým na funkčné rozčlenenie priestoru a zelenými lianami naznačovala exotickosť prostredia. Kostýmy Gabriely Paschovej a Veroniky Keresztesovej patrili k decentným a civilným.

Othello na Malej scéne STU je inscenácia, ktorá v krátkosti a kultivovane prerozpráva základnú dejovú líniu Shakespearovej hry. O plnokrvnej tragédii a fascinujúcej štúdii nenávisti a žiarlivosti sa však nedá hovoriť ani náhodou.

Hodnotenie Pravdy: 3/5

William Shakespeare: Othello / dramaturgia: Anton Korenči / réžia a úprava: Štefan Korenči / scéna: Jaroslav a Miroslav Daubravovci / kostýmy Veronika Keresztesová a Gabriela Paschová / hudba: Miroslav Nemec / účinkujú: Michal Ďuriš, Adela Mojžišová, Igor Adamec, Lenka Košická, Přemysl Boublík, Martina Majerníková, premiéra: 3. októbra 2014 na Malej scéne STU

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #William Shakespeare #divadelná recenzia #Othello #Malá scéna