Tajomstvo lásky je väčšie ako tajomstvo smrti

Nezahrateľná a nezaspievateľná. Taký chýr sprevádza hudobnú drámu Richarda Straussa Salome už od drážďanskej premiéry v roku 1905.

14.11.2014 12:00
Salome, opera Foto:
Jolana Fogašová (Salome) a Pavol Remenár (Jochanaan) v inscenácii hudobnej drámy Richarda Straussa Salome v Opere SND.
debata

Napriek tomu nechýba na scénach svetových operných domov. „Ide o jedno z orchestrálne i spevácky najťažších diel,“ zhodnotil hudobný riaditeľ Opery Slovenského národného divadla Friedrich Haider. V premiére sa v piatok 14. novembra na javisko SND – po uvedení v rokoch 1930 a 1976 – Salome vracia v jeho hudobnom naštudovaní po tretí raz.

„Od premiéry Salome sa časy veľmi nezmenili. Jej príbeh je preto aj dnes nesmierne aktuálny,“ povedal režisér Hans-Joachim Ruckhäberle. Neinterpretuje Salome, ktorej libreto napísal Oscar Wilde pre Sarah Bernhardtovú ako historické dielo zo vzdialenej minulosti voňajúcej exotikou. Biblický príbeh o Jánovi Krstiteľovi a Herodesovej nevlastnej dcére vyrozprával ako napínavú a prekvapujúcu story zo súčasnosti.

„Chcel som ukázať, čo znamená láska dnes, ako ju chápeme. Po viac ako sto rokoch od premiéry Straussovho diela sú erotizácia, sexualizácia a násilie obrazov, ktoré každodenne konzumujeme, oveľa intenzívnejšie. Chcel som ukázať lyrickú lásku, sprevádzanú kvetmi a prechádzkami, vzťah, v ktorom sa partneri navzájom podporujú, ale aj zmyselnú, telesnú až brutálnu,“ pokračoval hosťujúci nemecký režisér.

Atmosféru súčasnosti podčiarkuje scéna Helmuta Staubacha a Uweho Kuckertza, oprostená od všetkého zbytočného. Salome, prekračujúca hranice v túžbe uniknúť zo zlatej klietky, pripomína popstar. „Zavrhli sme predstavu závojov a orientálnych rekvizít. Netajím, že pokiaľ ide o oblečenie a vizuál ústrednej hrdinky, za vzor som si zvolila Amy Winehouse. Pomocou kostýmov znásobujeme aj kontrast medzi uzavretou komunitou a tým, čo je za jej hranicami,“ uviedla kostýmová výtvarníčka Ngoz Unamba-Oparah.

Režisér ocenil nielen vynikajúce spevácke, ale aj herecké výkony Jána Vacíka (Herodes), Jolany Fogašovej (Salome), Denisy Hamanovej (Herodias) či Antona Keremidtchieva (Jochanaan). „V inscenácii treba hľadať zobrazenie konfrontácie, kolízie a spojenia sterilne uhladeného povrchu, estetiky dekadentnej komerčnosti, vulgárneho luxusu a absolútneho násilia a brutality nášho ekonomického a politického systému,“ dodal Hans-Joachim Ruckhäberle.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #premiéra #SND #Salome