O tom, ako Anjelik spadol z neba priamo do Martina

Slovenské komorné divadlo v Martine patrí medzi tie divadlá, ktoré pravidelne myslia aj na detského diváka. Preto ako prvú premiéru tejto sezóny uviedlo rozprávku od súčasnej poľskej autorky Marty Guśniowskej Anjelik, žirafa a stolček alebo o (ne)zmysle.

09.12.2014 07:00
Anjelik, žirafa a stolček alebo o (ne)zmysle. Foto:
Slovenské komorné divadlo v Martine uviedlo rozprávku od súčasnej poľskej autorky Marty Guśniowskej Anjelik, žirafa a stolček alebo o (ne)zmysle.
debata

Mladí absolventi Vysokej školy múzických umení Andrea Bučková a Michael Vyskočáni postavili svoju réžiu filozoficko-bláznivej rozprávky predovšetkým na ustavičnom živom tempe a muzikálnosti. Hravá hudba a ľahko zapamätateľné piesne sú integrálne začlenené do diania v inscenácii a nenarúšajú jej priebeh. Práve naopak. V rozprávke o Anjelovi, ktorý so svojimi zvieracími kamarátmi hľadá zmysel svojej existencie, však zamrzí, že bočné epizódy (Netopier, Najstaršia starenka) s badateľným filozofickým podtextom sa pretlmočia v predchádzajúcom dobre nastavenom tempe, ale nevyznie aj ich idea.

Škoda, že scénografia Jozefa Cillera neposkytla dostatočne vynaliezavý priestor pre putovanie hlavných hrdinov. Javisko je síce horizontálne členené, ale je prikryté len stanovou látkou pieskovej farby a nedáva možnosti na invenčnejšie riešenie mnohých mizanscén (napr. spadnutie Anjelika z oblaku, do ktorého narazila Žirafa).

Viac ako neesteticky pôsobiaci povrch a imitácie exotických rastlín zaujali kostýmy Zuzany Hudákovej. Skoro v každom prípade ide o bežný ľudský odev, ktorému výtvarníčka dôvtipne pridala vždy aspoň jeden prvok, ktorý jasne (s nádychom divadelnosti) charakterizuje, o aké stvorenie ide. Žirafa má tak dlhé fľakaté nohy s kopýtkami a vlasy sčesané do typických rôžkov, Slonov chobot je vytvorený z plynovej masky a Anjelik, ktorý si na obláčiku zabudol krídla, asociuje pilota v koženej bunde s leteckými okuliarmi.

Inscenácia je založená predovšetkým na dominantnom hereckom prejave. Herci svoje výrazové prostriedky prispôsobili rozprávkovej štylizácii, kde je pre nich vlastný strih, skratka a príznačná hyperbola. Anjel Tomáša Mischuru je plný dynamického gesta až s prvkami klauniády, kde vyniká najmä hercov zmysel pre rytmus. Zuzana Rohoňová Žirafu stvárňuje ako infantilného a bojazlivého kopytníka s dobrosrdečnou intonáciou a tvárnou prácou s mimikou pripomínajúcou tieto africké prežúvavce. Marek Geišberg zaujme ako dobrácky slon, kde hercovi vychádzajú najmä vtipné poznámky bokom či etudy s chobotom, ktorý si stále vo vzduchu animuje, keďže slony so zdvihnutým chobotom prinášajú šťastie.

Najnovšia rozprávka v Martine je kultivovaným dielom, na ktorom sa určite zabaví detský aj dospelý divák. Ponúka ponaučenie, ktoré nie je zbytočne mentorské a pritom nepodlieza vkus.

Hodnotenie Pravdy: 3,5/5

Marta Guśniowska: Anjelik, žirafa a stolček alebo o (ne)zmysle / preklad: Marián Pecko / texty piesní: Vlado Janček / réžia: Andrea Bučková, Michael Vyskočáni / dramaturgia: Monika Michnová / scéna: Jozef Ciller / kostýmy: Zuzana Hudáková / hudba: Andrea Bučková / hrajú: Tomáš Mischura, Zuzana Rohoňová, Marek Geišberg a ďalší / premiéra: 28. novembra. 2014 v Slovenskom komornom divadle v Martine

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #premiéra #detské predstavenie #Slovenské komorné divadlo v Martine