Gazdiná roba v novom šate

Nitrianske Divadlo Andreja Bagara prekvapujúco na sklonku tohto roka siahlo ku klenotu českého realizmu – hre Gabriely Preissovej Gazdiná roba.

11.12.2014 05:00
Kristína Turjanová v hlavnej úlohe inscenácie... Foto:
Kristína Turjanová v hlavnej úlohe inscenácie Gazdiná roba.
debata (1)

Voľba tematiky i predlohy sa ukázali správne. Český režisér Jan Antonín Pitínský nesklamal a v inscenačnom prístupe mnohonásobne priblížil svoju typickú poetiku, ako aj schopnosť priniesť na javisko na výsosť moderné dielo.

Drsný dedinský príbeh, zasadený do moravsko-slovenského pomedzia z konca 19. storočia, o ženskom údele, odvahe, dobovom emancipačnom zápase dedinskej krajčírky Evy citlivo koloroval dobovými inšpiráciami. Zaujímavosťou bola nesporne Preissovej folklórna inšpirácia, z ktorej si Pitínský vzal len isté náznaky moravsko-slovenského koloritu. K jednotlivým ľudovým námetom pristupoval spolu s hudobným skladateľom a dirigentom (Matěj Kroupa, Tomáš Jeřábek) veľmi citlivo.

Pitínský predlohu "odfolklorizoval“. Najmä v hudobnej rovine ju výrazne aktualizoval (demolačná turbo zábava v súčasnom šate). Výsledkom sa stala štylizácia výrazovosti v celkovom inscenačnom tvare. Režisér navyše umne zakomponoval spevácky zbor dedinčanov v rafinovanom estetickom uspôsobení. Doslova na scéne tvoril rustikálne ornamenty so symetricky radenými stolmi a stoličkami ako jedinými scénografickými prvkami, ktoré sa v zmysle skratky stali viacúčelovými znakmi.

Ustriehol mieru

V inscenácii osobitne vynikol ojedinelý prístup režiséra k hereckej tvorbe. Dominovala netradične častá štylizácia nad folklórnou manierou v hereckej kresbe. Režisér ustriehol mieru, vyváženosť v celkovom hereckom stvárnení dedinskej drámy. Herci priam v horúčkovitom chvate dynamicky stelesňovali neraz konfliktný stav, rozorvanosť, dramatické momenty v exaltovanej štylizácii. Rovnako zaujali svojou polohou v priestore, respektíve komunikáciou prostredníctvom umiestnenia v priestore. Hrali neraz na proscéniu, v priezoroch, na vyvýšených platformách zo stolov a podobne.

Majstrovstvo J. A. Pitínskeho sa prejavilo i v originálnom komponovaní najmä davových scén s hercami a komparzom na scéne s častými hudobnými (vokálnymi) a tanečnými partmi. Pitínsky vyslovene nestaval na realistickom herectve. Výnimočnosťou jeho režijnej práce sa stala hravosť s celkovou hereckou štylizáciou, napríklad vo stvárnení dedinskej driny.

Herci na to využívali stereotypnú mechanickosť pohybov, prácu s gestami v kontrapunkte s prežívaným duševným stavom. Umocnená bola nevšednou hudobnosťou, smerujúcou i v hereckej kresbe k netradičnej, pohybovej štylizácii. Celková zvolená štylizácia neprekážala Kristíne Turjanovej v tom, aby odkryla plnokrvný portrét tragickej roviny údelu dedinskej krajčírky Evy.

Svieži estetický koncert

Rovnako výrazný výkon predstavila aj Daniela Kuffelová, ktorej sa podarilo nájsť v postave Evinej tetky vyvážený kompromis medzi psychologickým zvnútornením a zjavnou štylizáciou. Gabriela Dolná dokázala zase vďačne vyťažiť priestor pre svoju postavu intrigánky, jazyčnice sedliačky Mešianovky s patričnou ráznosťou bez zbytočnej komickej hyperboly. Z mladšej generácie zaujali vo väčšej či menšej prieraznosti Jakub Rybárik, Roman Poláčik, Alena Pajtinková či Linda Dóczyová.

Inscenácia jednoznačne vzbudila pozornosť po stránke režijnej, hudobnej i hereckej. Pitínský skomponoval svieži estetický koncert v celkovej syntéze javiskových zložiek, ktorý rozhodne zaujal.

Hodnotenie Pravdy: 5/5

Gabriela Preissová: Gazdiná roba / dramaturgia: Svetozár Sprušanský / réžia: Jan Antonín Pitínský / scéna: Tomáš Rusín / kostýmy: Alexandra Grusková / hudba: Matěj Kroupa / hrajú: Kristína Turjanová, Daniela Kuffelová, Gabriela Dolná, Eva Pavlíková, Roman Poláčik, Jakub Rybárik, Alena Pajtinková, Ivan Vojtek a i. / premiéra: Divadlo Andreja Bagara v Nitre 5. decembra 2014.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #recenzia #Divadlo Andreja Bagara #Gazdiná roba