Dodnes je považovaná za najvydarenejšiu renesančnú komédiu, hoci od jej napísania uplynulo už takmer päť storočí. Veselý príbeh o podvedenom manželovi uvedie v sobotu 13. decembra v premiére trnavské Divadlo Jána Palárika.
„Populárna talianska renesančná komédia je rozmarným príbehom o vášni a poverčivosti, ale aj o chytráctve a hlúposti,“ uviedol režisér Juraj Bielik. Príbeh je na prvý pohľad jednoduchý. Rozpráva o podvedenom manželovi a o tom, ako sa podvod vyplatil všetkým zúčastneným. Starnúci Nicia túži po dedičovi, lenže jeho mladučká manželka nie a nie otehotnieť. Po pôvabnej Lucrecii zas túži mladý Callimaco, aby ju získal, je ochotný urobiť čokoľvek.
S prefíkanou ľsťou mu pomôže po peniazoch túžiaci príživník Ligurio. Po potomkovi túžiaceho vzdelanca treba nahovoriť, že plodnosti jeho ženy môže napomôcť mandragora. Predsa nie náhodou sa o tajomnej rastline hovorí, že má aj arfodiziakálne účinky. Vec však má jeden háčik – prvý muž, ktorý sa bude s Lucreciou milovať, určite zomrie. Urastený Callimaco je, samozrejme, ochotný „nevďačnú“ úlohu naplniť.
„Pikantné je aj to, že na organizáciu tejto bohumilej akcie sa ochotne zúčastňuje mních Timoteo,“ pokračuje režisér. Aby sa Lucrecia nevzpierala podvodu, presviedča ju mních slovami: „Mnohé veci nám z diaľky pripadajú hrozné, neznesiteľné, ohavné. Ale keď k nim pristúpiš bližšie, ukáže sa, že sú celkom ľudské, znesiteľné a dôverne blízke.“
„Machiavelli si berie na mušku ľudskú hlúposť a poverčivosť. Mandragoru napísal v čase, keď bol nútený žiť v exile, pretože ho podozrievali zo sprisahania proti vládnucemu rodu Mediciovcov,“ dodal Juraj Bielik. V úlohe Callimaca sa predstaví Tomáš Vraník, Lucreciu hrá Petra Blesáková, oklamaného manžela Vladimír Jedľovský, príživníka Liguria Michal Jánoš a prefíkaného mnícha Peter Trník. Minimalistickú scénu a nadčasové kostýmy navrhla Zuzana Formánková.
„Ak chceš získať postavenie, musíš si získať tých hore. Je hlúpe ich dráždiť. Treba im lichotiť – hrubo a bezohľadne.“ Hovorí Glumov, hlavný hrdina Ostrovského komédie Aj múdry schybí. Príbeh mladého talentovaného muža, ktorý pochopí, že poctivou prácou sa vysoko nedostane, a tak si vyberie ľahšiu, no nepoctivú cestu, dnes v premiére ožije na javisku Mestského divadla P. O Hviezdoslava v Bratislave.
Ani po takmer sto päťdesiatich rokoch od svojho vzniku nestráca téma hry nič na svojej aktuálnosti. „Dnes by však nemalo zmysel hovoriť o problémoch, ktoré trápili Rusko v 19. storočí. Ostrovského komédiu preto inscenujeme ako príbeh o súčasnej slovenskej politickej scéne,“ povedala režisérka Valeria Schulczová.
Aj v súčasnosti platí, že kariéra a postavenie sa nezískavajú talentom a usilovnosťou, ale schopnosťou získať si správnych ľudí na tých správnych miestach. Glumov to vie, lebo je múdry. A vie aj to, že ak chce získať postavenie, musí zo seba urobiť hlupáka. „V Ostrovského predlohe uniknú zápisky hlavného hrdinu. V našej inscenácii sú to zas odpočúvania, ktorých nahrávky unikajú každú chvíľu. Nie je to dokonca slovenské špecifikum, tajné záznamy sa dostávajú na verejnosť v celosvetovom kontexte, čo súvisí s technologickým rozvojom a médiami,“ vysvetlila režisérka. V hlavných úlohách sa predstavia Marián Mitaš a Danica Jurčová, scénu navrhol Paľo Andraško, kostýmy Eva Kleinová.