Kto sa smeje, zaplatí. Postrážia to smiechometre

Občas sa človeku stane, že zaplatí drahú vstupenku na zábavnú šou, o ktorej všetci básnia - a pritom sa ani raz nezasmeje.

04.01.2015 09:00
Pay per laugh, smiechometer Foto:
Takto vyzerá smiechometer - systém, ktorý zaznamenáva, koľko sa ktorý z divákov smial a koľko má teda zaplatiť za vstupenku na komediálnu šou.
debata

S tým sa rozhodol skoncovať divadelný klub komikov v španielskej Barcelone, ktorý našiel riešenie – cenu vstupenky počítal podľa toho, koľkokrát sa divák zasmeje, napísal britský denník The Times. Nový spôsob platby prilákal do klubu viac divákov, ktorí sa dobre zabávali, a tak za vstupenky zaplatili viac, ako by bola cena pevne daná. Projekt vraj inšpiroval aj ďalšie kluby, ktoré by chceli zaviesť rovnaký spôsob platby.

Divadlo The Teatreneu, kde vystupujú komici, nainštalovalo na zadné strany operadiel tablety s počítačovým softvérom. Aplikácia Pay per Laugh, plať za smiech, dokáže rozoznať smiech, plač či iný výraz tváre, ktorý do nej naprogramujú. Aplikácia potom generuje štatistiku, koľkokrát sa človek usmial či zasmial. Výbuchy smiechu stáli divákov v divadle 30 centov a na záver za ne každého návštevníka individuálne „skasírovali“.

Keď komici udrú na zábavnú strunu, je to divadlo, kto sa smeje naposledy, pretože zarobí viac peňazí. Ak žarty padajú do hluchých uší, divadlo prerobí. „Smiechometre“ sa zastavovali po osemdesiatom zasmiatí, takže maximálna cena vstupenky bola asi 24 eur; ďalší smiech bol úplne zadarmo. A keď projekt testovali prvýkrát, vyšli vstupenky divákov ešte lacnejšie. Ako uviedla stránka lbbonline.com, maximálna hodnota vstupného bola vtedy nastavená na 8 eur, aby diváci v sebe smiech nepotláčali.

Na projekte s divadlom spolupracovala reklamná agentúra, ktorá dostala zadanie, aby pritiahla viac divákov – ich počet sa totiž znížil pre pretrvávajúcu krízu a zvýšenie daní na umelecké predstavenia. Takto diváci síce zaplatia viac, ale iba v prípade, ak sa naozaj zabavia. „Je to spôsob, ako posmeliť ľudí, aby prišli do divadla a nemuseli sa báť, či sa v čase, keď si nemôžu dopriať luxus, rozhodli pre správne predstavenie,“ uviedla agentúra, ktorá za tento projekt získala aj niekoľko cien na prestížnom festivale reklamy v Cannes.

Aj reálne výsledky boli pozitívne. Počet divákov stúpol o 35 percent a priemerne zaplatili o šesť eur na osobu viac. Komici však dostávali stále rovnaký honorár, či boli vtipní, alebo nie.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #barcelona #komici #smiech #vstupenka