Štvrtý záskok za operetu celkom nevyšiel

Vracať sa k nezmyselnej likvidácii operetného súboru Novej scény a zároveň vykynoženiu jedného zo základných divadelných druhov v slovenskej metropole (1999) má stále význam. Totiž už šestnásty rok, vo svojom štvrtom projekte, sporadicky supluje absentujúci žáner Opera SND.

21.01.2015 05:00
Miroslav Dvorský ako princ Su-Čong v Lehárovej... Foto:
Miroslav Dvorský ako princ Su-Čong v Lehárovej Zemi úsmevov.
debata (1)

Robí tak v mene záchrany operety, hoci nie na svojej najvlastnejšej parkete. Že aj voľba titulu môže byť zradná, doložila ostatná premiéra Lehárovej Zeme úsmevov. Majstrovsky skomponovaná opereta s vypätými hlavnými postavami a s farebným orchestrom, má predsa len svoje žánrové špecifiká. Tie najcitlivejšie vníma divadlo pre tento druh určené. Najnovšia premiéra sa navyše pokúsila o experiment. Tvorivý tím zložila prevažne z debutantov na opernom javisku.

Z činoherného a filmového prostredia prichádzajúci Juraj Nvota predstúpil k predlohe s až prílišnou pokorou. Vyhol sa rizikám, nič nepokazil, ale ani mierou kreativity nepriniesol očakávanú pridanú hodnotu. Akoby sa spoliehal, že motorom javiskového diania bude choreografia a dve farbou rozlíšené dejiská dostatočným senzorom antagonistických svetov.

V prvom mu Jaroslav Moravčík pomohol tým, že s externou tanečnou skupinou LUK.dance šokoval najmä akrobaciou artisticko-cirkusového rangu. V druhom prípade minimalistická výprava Tomáša Rusína, hoci napĺňaná vkusnými kostýmami, v komornejších výjavoch spôsobovala skôr problémy. Na veľkej, prevzdušnenej ploche sa dialógy strácali, organizácia pohybu protagonistov (príchody odnikiaľ nikam) zavše nedávala zmysel. Skrátka, od operetného remesla (nie klišé) má Nvotova réžia dosť ďaleko.

Prvé samostatné hudobné naštudovanie Petra Valentoviča sa snažilo staviť na farebnosť Lehárovej hudby. Mnohé sa podarilo, aj keď pravý operetný fíling mu zatiaľ ani nemôže byť vlastný. Medzi dvoma premiérovými obsadeniami boli značné rozdiely. V sobotnom preukázal neochabujúce spevácke i herecké dispozície Miroslav Dvorský (Su-Čong), spoľahlivou Lízou bol Adriana Kohútková a sviežosťou hlasov i hry potešila dvojica Mária Rychlová (Mi) a Ondrej Šaling (Gustáv). Alternujúca zostava (Michal Lehotský a Helena Becse-Szabó v ústrednom páre) v celom rozsahu citeľne zaostávala.

Sobotná premiéra vypredaná, nedeľná nie celkom, ohlas priaznivý, nie však búrlivý. Operný súbor opäť za svoju "ľahkonohú“ sestru zaskočil. S poctivými ambíciami, no trocha rozpačitým výsledkom.

Hodnotenie Pravdy: 3/5

Franz Lehár: Zem úsmevov / dirigent: Peter Valentovič / réžia: Juraj Nvota / scéna: Tomáš Rusín / kostýmy: Zuzana Štefunková-Rusínová / choreografia: Jaroslav Moravčík / premiéry v Opere SND 17. a 18. 1. 2015

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #recenzia #Juraj Nvota #opereta #Zem úsmevov