Popoluška ako operné leporelo s bábkami

Bábky a operní speváci sa stretnú na jednom javisku, aby netradičným spôsobom vyrozprávali starý, no nestarnúci príbeh Popolušky.

23.01.2015 14:00
Popoluška, ŠD Košice Foto:
Operný a bábkový Don Magnifico Marián Lukáč (vľavo) a Peter Creek Orgován v Rossiniho Popoluške.
debata

Dva žánre spojili dve košické scény – Bábkové divadlo a operu Štátneho divadla – v predstavení nielen pre detské publikum, ktoré nič neodpustí. „Je to klasický Rossini so všetkým, čo k tomu patrí – priezračná hudba, brilantné spevácke výkony, radosť a humor v každej note partitúry,“ uviedol dirigent Igor Dohovič, ktorý predstavenie hudobne naštudoval. V piatok 23. a v sobotu 24. januára bude mať Popoluška v netradičnom háve operného leporela s bábkami premiéru na javisku košického Štátneho divadla.

„Všetko dianie na javisku sa odohráva z vôle kúzelníka Aidora. Ten je v tomto príbehu akousi dobrou vílou, ktorá Popoluške pomáha,“ spomenul režisér Pavel Uher. Rozprávkový príbeh rozohral ako divadlo v divadle, ktorého hrdinami sú na jednej strane herci s bábkami, na druhej operní speváci. Bábky mu umožnili zvýrazniť mágiu príbehu, ktorú každá rozprávka potrebuje.

„Snažili sme sa prepísať pôvodné recitatívy z opery do dialógov a tie stvárňuje svet bábok. Všetko ostatné – árie, orchester, zbor – sme nechali v opernej podobe. Tým, že k opere pribudlo bábkové divadlo, vznikla ďalšia vrstva, ktorú bolo treba vhodne zakomponovať,“ pokračoval režisér, pre ktorého Popoluška nebola prvou skúsenosťou so spojením operného divadla s iným žánrom.

Rozhodol sa pre bábky vo veľkosti človeka, sú teda pre spevákov rovnocennými spoluhráčmi. „Technologicky sú bábky urobené tak, že herec sa môže maximálne sústrediť na animáciu tej svojej bábky a nemá s tým toľko problémov ako za bežných okolností, keď takéto veľké bábky animujú často dvaja až traja ľudia,“ vysvetlil Pavel Uher. Aby zvýraznil mágiu a triky príbehu, obohatil svet bábok a opery aj filmovou projekciou.

O scénu, kostýmy i filmové dokrútky sa postarala Irena Marečková. Pri výrobe scény, kostýmov, bábok i rekvizít spolupracovali aj žiaci košických odborných škôl. „Práca na tejto inscenácii pomohla študentom získať prax a vyskúšať si prácu na reálnej divadelnej výprave. Ale hlavne upozornila na dôležitosť špecifických odborov na stredných odborných školách,“ pripomenul riaditeľ Bábkového divadla Košice Pavol Hrehorčák.

Taliansky skladateľ Gioacchino Rossini mal dvadsaťpäť rokov, keď v roku 1817 operu Popoluška skomponoval. To už mal za sebou úspech Barbiera zo Sevilly, no práve slávny rozprávkový príbeh rozšíril jeho slávu aj za hranicami. Nebránil sa v nej totiž hudobnému humoru ani vážnejším či sentimentálnym tó­nom.

„V našej Popoluške je všetko podriadené jedinému cieľu – ohúriť a potešiť detského diváka, zaujať dospelého diváka, a hlavne priblížiť nenásilnou formou žáner opery malému poslucháčovi,“ dodal dirigent Igor Dohovič.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Košice #bábky #Popoluška #operní speváci