O Zlatovláske, O krajčírovi v začarovanom zámku či o Zvieratkách a zbojníkoch. V historickej budove našej prvej scény ho vo štvrtok 5.2. v premiére a v sobotu 7.2. v druhej uvádza Balet SND.
„Pre návrat k Nedbalovmu baletu nás viedla akútna potreba rozširovať tvorbu pre deti. Balet ako imaginatívne umenie má najlepšie predpoklady osloviť detské publikum. Druhým dôvodom bolo deväťdesiate piate výročie založenia Slovenského národného divadla, takže sme hľadali niečo, čo by sa viazalo k jeho histórii. A Z rozprávky do rozprávky bol v SND prvým detským predstavením,“ povedala dramaturgička Baletu SND Eva Gajdošová.
Po prvý raz ho prvá slovenská scéna uviedla v sezóne 1923/1924 v choreografii Achilla Viscusiho a pod taktovkou skladateľa Oskara Nedbala, ktorý v tom čase pôsobil aj ako riaditeľ SND. Odvtedy sa v interpretácii viacerých choreografov vrátil na jeho javisko osemkrát. Súčasná premiéra je v poradí desiatym uvedením detského baletu Z rozprávky do rozprávky.
„Najskôr som váhala, či mám ponuku prijať. Človek v mojom veku si už chce v nedeľu aj trochu pospať, a nie sa ponáhľať na predstavenie. Prehovorili na však moje deti, vnuci, a najmä pravnuci, ktorí ma vďaka tejto rozprávke môžu ešte vidieť na javisku,“ priznala Augusta Herényiová-Starostová. V úlohe Zlatovlásky sa predstavila v roku 1956. „Z rozprávky do rozprávky bol môj prvý detský balet, v ktorom som účinkovala. Zlatovláska bola krásna postava, techniky aj herecky náročná,“ uviedla. V SND pôsobila od roku 1947 najskôr ako členka baletu, potom ako sólistka a neopakovateľne stvárnila množstvo postáv. Neskôr pôsobila ako baletná majsterka a asistentka choreografa.
Nová podoba inscenácie vychádza z choreografickej koncepcie Jozefa Zajka, ktorý ju premiéroval v rokoch 1956 a 1970. „Hudobne a choreograficky som chcel zachovať pôvodnú koncepciu, lebo toto dielko si to zaslúži. Aktuálne posolstvo tohto čarovného detského baletu je podľa mňa v tom, že v každej dobe treba veriť vo víťazstvo dobra nad zlom,“ uviedol choreograf a režisér Jozef Dolinský.
Priznal, že ho teší znovuuvedenie baletnej rozprávky, v ktorej v sedemdesiatych rokoch aj sám tancoval Čerta a Zbojníka. „Viem, že dnešné detí čítajú a vnímajú rozprávky inak ako my. Naše predstavenie sme preto posunuli najmä vo výtvarnej zložke. A to veľmi ďaleko,“ povedal choreograf a režisér.
Motív harmónie a zmierenia si zvolil scénograf Peter Janků. Inšpiroval sa preto secesiou a stavbou legendárneho parížskeho Chrystal Palace. „Pre mňa je secesia harmóniou prírody a človeka, harmóniou ornamentu a funkcionality, štylizácie a drobnokresby. V čase vizuálnej agresie, ktorá útočí na dieťa, je zasadenie príbehov do priestoru inšpirovaného secesiou vhodným pripomenutím, že zmierenie a harmónia nemusia byť odkazom iba rozprávok, ale aj životným štýlom,“ uviedol scénograf.
Kostýmová výtvarníčka Simona Vachálková navrhla 270 kostýmov s modernými odkazmi pre dnešné deti. V impozantnej inscenácii Nedbalovho baletu Z rozprávky do rozprávky účinkuje celý súbor Baletu SND a žiaci Tanečného konzervatória Evy Jaczovej v Bratislave.