Na lopatkách nielen klišé, ale aj atmosféra

Slovinský režisér Diego de Brea sa po úspešných (i provokatívnych) prácach v Činohre SND vrátil na bratislavské dosky. Tentoraz operné.

11.03.2015 09:00
Charles Gounod: Romeo a Júlia Foto:
Eva Hornyáková (Júlia) v de Breovej režijnej intepretácii Gounodovej opery Rómeo a Júlia.
debata

Navyše s výsadou po prvýkrát v histórii inštitúcie uviesť Gounodovho Romea a Júliu. Od tvorcu s činoherným domicilom sa očakávalo, že opernej inšpirácii shakespearovskou látkou porozumie s nadhľadom.

V niečom sa tento predpoklad naplnil, v inom nesplnil. Diego de Brea obhajuje moderné divadlo. Nevníma ho presunom príbehov do súčasnosti, ale skôr blokovaním muzeálnych prejavov. S touto principiálne užitočnou premisou sa pokúsil rozlúsknuť lyricko-dramatickým štetcom maľovanú Gounodovu partitúru. Scénograf Marko Japelj pripravil univerzálnu, s dejom a časom nezviazanú scénu, ktorej hlavnou zbraňou je svietenie a hmla. Minimalizmus je trendovým princípom aj v opere, má však svoje podmienky. Ťažisko prenáša na speváka. Réžia zrušila Veronu, balkón, posteľ, oslabila ples maškár, bojové scény. Náhrada? Intímne duetá uložené na zem, balkónová scéna v labyrinte, vytvorenom spustením strešnej konštrukcie.

De Breov projekt si s francúzskou romantickou operou (s istým pátosom zakódovaným v samotnej hudbe) nie celkom porozumel. Očakávať v spevácky vypätých partoch totálne odbúranie gest (nielen výlučne starosvetských), môže viesť do opačnej krajnosti. Do monochromatickosti a hereckej strnulosti. Výtvarné efekty sa časom opotrebujú a nemá ich čo nahradiť.

Pre ochorenia viacerých sólistov zostali premiéry s rovnakým obsadením ústredného páru. A predsa to boli dva rozdielne večery. Nedeľný, s opadnutým stresom a azda už bez únavy z hektických príprav, zastihol Evu Hornyákovú (Júlia) a Kyungha Kima (Romeo) v lepšej dispozícii ako piatkový. Sopranistka síce v úvodnej árii koloratúrou neoslnila, no po nej už pútala okrúhlym, vrúcnym tónom i citovým nábojom. Tenorista zasa uchvátil kovovo lesklým a perfektne frázujúcim materiálom, jasavým aj vo výške, no vložiť do hlasu (a hry) vášeň, sa mu darilo len čiastočne.

Rastislav Štúr vystaval partitúru s potrebnými kontrastmi, zvlášť v druhý večer bol oblúk medzi lyrikou (krásne piana v orchestri) a drámou naplnený škálou odtieňov a súladom so spevákmi. Veľký priestor využil réžiou pôsobivo aranžovaný zbor v plnej miere.

Hodnotenie Pravdy: 3,5

Charles Gounod: Romeo a Júlia / dirigent: Rastislav Štúr / réžia: Diego de Brea / scéna: Marko Japelj / kostýmy: Blagoj Micevski / zbormajster: Pavol Procházka / premiéry v Opere SND 6. a 8. marca 2015

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Rómeo a Júlia #operná recenzia #Diego de Brea