A je najlepšia! O divadle s politikou

16.03.2015 11:10

Prešporské divadlo vzniklo pred dvanástimi rokmi. Vybralo sa na neľahkú, ale o to zmysluplnejšiu cestu sociálne angažovaného a politického umenia ("politického" v tom najširšom zmysle slova). Divadlá, ako je toto, naša spoločnosť potrebuje. Potrebujeme do nich chodiť, potrebujeme premýšľať o témach, ktoré prinášajú, hovoriť o nich a potom sa aj pokúšať realitu meniť.

Elena Kolek-Spaskov a Judita Hansman v...
Elena Kolek-Spaskov a Judita Hansman v inscenácii Prešporského divadla Som najlepšia. Autor: Lucia Škyrtová

Prebrať sa z "prispatosti“

Incest, násilie páchané na ženách, lesbické vzťahy… Niekomu by sa mohlo zdať, že témy, ktoré Prešporské divadlo vo svojich inscenáciách spracúva, nie sú tým, čo súčasnú slovenskú spoločnosť trápi. V skutočnosti sa nám možno len o nich nechce počúvať. Divák alebo diváčka, ktorí od divadla očakávajú predovšetkým spoločenský zážitok a oddych, asi chodievajú najmä do „veľkých“, viac známych divadiel. Verím však, že ak raz prídu sem, uvidia umenie celkom inými očami. Vrátiť sa ku komerčným produkciám, ktoré nám masírujú myseľ, potom nie je ľahké.

Zabudnime na submisívne Júlie

Pár dní nato, ako som videla autorské divadlo Judity Hansman a Ivana Blahúta z Prešporského divadla o násilí páchanom na ženách Som najlepšia, som mala v SND príležitosť zažiť operu Romeo a Júlia. Táto skúsenosť bola pre mňa fascinujúca. Nová produkcia slovinského režiséra Diega de Brea, ktorý je v hlavnom prúde slovenského divadla „obľúbencom“ (so SND predtým spolupracoval na Coriolanovi a Malomeštiakovej svadbe), je totiž vo vzťahu k práci Prešporského divadla absolútnym ideovým kontrapunktom.

Ak je do očí bijúca submisivita Júlie a patriarchálne klišé to, čo si máme brať aj z moderných dramaturgických a režijných spracovaní klasiky, potom by sme si mali položiť otázku, aký zmysel má takéto umenie. Úplne opačný zážitok poskytuje inscenácia Som najlepšia, ktorú v priestoroch divadla TICHO a spol. na Školskej 14 v Bratislave najbližšie uvedú v pondelok 16. marca.

Groteska s bolesťou

Inscenácia o dvoch herečkách pomenúva výsostne aktuálny problém, aký násilie páchané na ženách predstavuje. K tejto na divadelné spracovanie náročnej téme však nepristupuje pateticky, moralizátorsky, ani nevyužíva hru na efekt či divákove emócie. Tému podáva s odstupom, groteskne sa s ňou pohráva, hoci stále citlivo a neubližujúco. Je vidno, že divadelní tvorcovia k téme pristúpili (pri všetkej kreativite a invenčnosti) poctivo a že jej štúdiu venovali potrebný čas. Inscenácia sa odohráva v blackboxovom priestore, na minimalistickej scéne s pár rekvizitami.

Sprostredkúva príbeh dcéry a mamy (Elena Kolek-Spaskov a Judita Hansman), ktoré sú účastníčkami reality show zameranej na „varenie a tanec“. Ako vysvitne čoskoro, dcéra žije v násilnom vzťahu s Izidorom, pre ktorého predstavuje menej než boxovací vak. Účasť v reality show a spoločné trénovanie súťažných disciplín sa pre obe ženy stáva priestorom pre znovuvybudovanie kedysi narušených vzťahov a tiež pre obnovenie vlastného sebavedomia.

Popri pôsobivých hereckých výkonoch sú zvlášť pútavé najmä pohybové scény zachytávajúce trénovanie tanga či „geometriu“ krájania cibule. Obom herečkám sa v scénach, ktoré postupne odkrývajú čo-to z minulosti žien, podarilo vykresliť portrét mamy a dcéry, ktoré nanovo objavujú intimitu a blízkosť. Inscenácia síce odkazuje na množstvo sociálnych reálií dnešnej doby – chudoba, zneužívanie charity, neetickosť bulvárnych médií –, no základná téza predstavenia je jednoznačná. Násilie páchané na ženách je neprijateľné. Napokon, ako hovorí mama dcére: „My už sme to zvládli! Moju dcéru nebude nikto bezdôvodne biť. A nebude ju biť ani s ,dôvodom‘!“

Som najlepšia / Prešporské divadlo / námet, scenár, réžia: Judita Hansman, Ivan Blahút / účinkujú: Elena Kolek-Spaskov, Judita Hansman

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Som najlepšia #divadlo TICHO a spol. #Judita Hansman #Ivan Blahút
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk