Verný či verejný milenec?

V spokojnom manželstve prežil Barney Cashman viac ako dve desaťročia. Na usadeného majiteľa reštaurácia však číha kríza stredného veku. Zrazu mu prestáva vyhovovať nevzrušená hladina manželského spolunažívania. A rozhodne sa spestriť zabehané koľaje každodennosti neverou. Tak sa začína komédia Neila Simona Ver(ej)ný milenec, ktorá bude mať v pondelok 20. apríla premiéru na scéne bratislavského Ateliéru Babylon.

19.04.2015 16:00
Zľava Sláva Daubnerová (Jeannette), Karin Haydu... Foto:
Zľava Sláva Daubnerová (Jeannette), Karin Haydu (Elaine), Mirka Partlová (Bobby) a Igor Adamec (Barney) v inscenácii Simonovej komédie Ver(ej)ný milenec.
debata

„Brilantne napísaná a vtipná Simonova hra ma zaujala témou. Hlavný hrdina starne, má pocit, že mu odchádza vlak. Rozmýšľa, ako by si okorenil život. Začne sa obzerať okolo seba a objaví tri veľmi atraktívne ženy. A rozhodne sa manželku, s ktorou si postavili dom, splodili tri deti a vedú tak trochu nudný život, po prvý raz ich spoločného vzťahu podviesť. Myslím si, že tento veľmi vtipne napísaný príbeh by mohol zaujať veľmi veľa ľudí,“ povedala režisérka Soňa Ferancová. Nuž, hlavný hrdina nie je jediný, kto v nevere či novom vzťahu vidí v istom veku riešenie nespokojnosti s vlastnou existenciou. Ani príťažlivé dámy, s ktorými si chce „začať“, nemajú na ružiach ustlané. Hoci ich trápenia a problémy sú, samozrejme, iné.

Elaine si nerobí výčitky z predstavy, že by svojmu tučnému násilníckemu manželovi mala zahnúť. „Hľadá pravý opak – nehu a možno niečo starosvetské, ale s neverou nemá problém,“ vysvetlila režisérka. Barová speváčka Bobby, ktorá si rada vypije a fajčí jednu od druhej, stále chodí po konkurzoch a v jednom kuse „melie“. Priveľmi si vymýšľa, takže sotva štvrtina jej rečí je pravda. Frustrovanú Jeannette podvádza manžel. „Rozhodne sa mu pomstiť tiež neverou, ale pretože má strašnú depresiu a rieši si vlastné psychické problémy, veľmi sa jej to nedarí,“ pokračovala Soňa Ferancová.

Ako to už v živote býva, keď sa o niečo človek priveľmi snaží, väčšinou mu to nevychádza. Podobne je na tom aj Barney, ktorý je prinútený prekonávať v honbe za svojím cieľom najrozmanitejšie prekážky. A, samozrejme, nie vždy sa mu to darí. „Hra má prekvapivú pointu, ktorá diváka pobaví, pretože ju nečaká,“ povedala režisérka, ktorá priniesla do slovenského divadla provokačne a postmoderne orientovaný rukopis.

Scénu a kostýmy navrhla výtvarníčka a módna návrhárka Lea Fekete. O módnu prehliadku však na javisku nepôjde. „Snažili sme sa spolu, aby každý kostým charakterizoval tú-ktorú postavu. Vystihol jej dôležité črty, možno aj povahu, ale aby bol zároveň aj účelný,“ vysvetlila režisérka. Jeden z najpopulárnejších a najúspešnejších amerických dramatikov situoval dej komédie Ver(ej)ný milenec do sedemdesiatych rokov. Téma manželskej nevery je však podľa režisérky večná, preto nepovažovala za potrebné predlohu aktualizovať.

Už roky sa Soňa Ferancová špecializuje na komédie, preto takpovediac vidí do hrnca a vie, ako sa varia. „Väčšina ľudí z branže divadelný žáner komédie podceňuje, aj keď neviem prečo. Aj DOSKY dostávajú vážne tragické hry a postavy, ktoré sú viac cenené ako dobrá komédia, čo je paradox. Už len nájsť dobrý komický text je problém, lebo ich je veľmi málo. Ani hercov, ktorí by mali v sebe komický potenciál, nie je až tak veľa,“ zdôvodnila režisérka. Postavy Neilovej komédie zverila Igorovi Adamcovi, Karin Haydu, Mirke Partlovej a Sláve Daubnerovej. Pri inscenovaní sa snaží text čo najviac oživiť množstvom nápadov. „Komédia musí mať rýchle tempo, vypointované gagy, a to je naozaj drina,“ dodala Soňa Ferancová.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #premiéra #divadlo #Ateliér Babylon #Neil Simon #Soňa Ferancová