Recenzia: Keď sa sny splnia...

Sny sa môžu plniť rôzne. Ak si ich, samozrejme, chceme splniť v reálnom živote. Jeden druh je osobitne prínosný – ten, pri ktorých sa opierame o iných. Či už o svojom divadelnom snívaní a snoch klienti Domova sociálnych služieb pred vznikom vlastného divadla Stopy snov pred piatimi rokmi vedeli, alebo nie, inscenáciou Princ, kde si? si jeden takýto splnili.

23.04.2015 05:30
Princ, kde si je už piatym predstavením... Foto:
Princ, kde si je už piatym predstavením zoskupenia Stopy snov.

Postavy vysnívaných planét hrali koncentrovane, so zmyslom pre situáciu, s potešením pre ironický a parodický rozmer ich kostýmového i mizanscénického stvárnenia a dokonca aj v príjemne zvládnutom dialógu so svojimi hereckými profesionálmi – Patríciou Garajovou-Jariabkovou (Paťa) a Alenou Horňákovou. Navyše sa do tejto „astrálnej“ komédie zo života ľudí s mentálnym znevýhodnením zapojila v miniúlohe ako herečka a dramaturgička spolu s Dášou Rúfusovou aj večne usmiata a zvedavá Miška – Patina dcéra.

Keďže ide už o piatu premiéru hercov nehercov DDS Prima, je zbytočné písať o tom, ako sa pod vplyvom divadelných postupov a prostriedkov menia a rozvíjajú. Možno už iba jeden klad: v hľadisku sedí čím ďalej tým viac prajných divákov, ktorí sa chcú radovať so zázraku divadla spolu s nimi.

Princ, kde si? má tradičnú štruktúru inscenácií tohto divadelného zoskupenia. Postavy hercov nehercov sprevádzajú profesionálni herci v úlohách rozprávačov, spevákov či rozohrávačov jednotlivých aktivít/akcií, inscenačný tok je prerušovaný náladotvornými či dejotvornými piesňami a základná príbehová rovina je vo svojom javiskom zobrazení hlavne na pleciach hercov nehercov. Vzhľadom na to, že vznikla ako kolektívne hľadanie na tému Exupéryho Malého princa a v snahe v skratke a s nadhľadom vyjadriť vlastné snívanie a predstavu o planétach Malého princa, má výsledok charakter lyrickej komédie.

Novým vyjadrovacím prostriedkom boli filmové dokrútky s jednotlivými protagonistami Primy, v ktorých boli poeticky i vtipne predstavené ich domovské „planéty“ v reálnom živote. Porovnávanie divadelných a filmových výkonov však nemá opodstatnenie. Filmový a dokumentárny jazyk bol nimi zvládnutý s obdobne veľkým porozumením pre jeho funkciu a zmysel ako divadelný.

Vtipné kostýmy planét Malého princa, piesne, svetelné efekty, filmové dokrútky, pohybové kreácie profesionálnych herečiek – hľadačiek jeho planét či nevtieravá réžia robia z inscenácie kus, vďaka ktorému si nielen pripomeniete silu divadla, ale aj základy divadelnosti ako takej.

5 hviezdičiek z 5

kolektív divadla Stopy snov: Princ, kde si / réžia: Robo Horňák / 10. a 11. apríla v Komornom divadle Ticho a spol. Bratislava

Viac na túto tému: #Princ #Patrícia Garajová-Jariabková (Paťa) #Alena Horňáková #kde si? #Stopy snov