Divadlo na Rázcestí uviedlo Gogoľa ako Psiu operu

Opera, v ktorej sú hlavnými protagonistami aj bytosti zo zvieracej ríše, tzv. Psia opera, aj tak charakterizujú tvorcovia novú premiéru Bábkového divadla na Rázcestí v Banskej Bystrici, Bláznove zápisky ruského klasika Nikolaja Vasilieviča Gogoľa v réžii Mariána Pecku.

27.04.2015 14:26
Bábkové divadlo na Rázcestí Foto:
Bábkové divadlo na Rázcestí v Banskej Bystrici uviedlo Bláznove zápisky ruského klasika Nikolaja Vasilieviča Gogoľa.
debata

Divadlo oslavuje 55 rokov svojho jestvovania a režisér tridsať rokov pôsobenia v divadle, ktoré sa stalo jedinečným zjavom banskobystrickej kultúrnej obce. Oslavujú, ako inak, v duchu svojej filozofie. Od rozprávok, ktoré sú v repertoári divadla dodnes, cez ženské emancipačné motívy, až po hlboké filozofické režijné počiny.

Riaditeľka divadla Iveta Škripková a umelecký šéf Marián Pecko sa vedeli dohodnúť a svoje roly si utriedili a navzájom sa rešpektujú. Je to spolupráca, ktorá priniesla dlhodobý účinok a je pozitívnym javom na kultúrnom poli v Stredosloven­skom kraji.

Pecko nikdy nenecháva diváka odísť naprázdno. Ponúka mu emócie, intelekt, farebnosť, drámu aj humor. Nikolaj Vasilievič Gogoľ je zase autor, ktorý rezonuje aj v súčasnosti a to takou rýchlosťou, akou sa plnia psychiatrické liečebne.

Bábkové divadlo na Rázcestí v Banskej Bystrici...
Bábkové divadlo na Rázcestí v Banskej Bystrici...
+3Bábkové divadlo na Rázcestí v Banskej Bystrici...

Aj on tam skončil. Umrel v Moskve na totálne psychické a fyzické vyčerpanie v roku 1852. Predtým však stihol zanechať nasledovníkom umelecké diela nikdy neumierajúcej hodnoty, medzi ktoré patria aj Zápisky. Najprv boli súčasťou cyklu Arabesky, neskôr patrili k Petrohradským poviedkam, v ktorých autor opisuje zúfalý boj obyčajného človeka o zachovanie seba samého.

V hlavnej úlohe Viktor Sabo a.h. je Gogoľ ako vyšitý. Premieňa sa z úradníka na zamilovaného blázna, neskôr na španielskeho kráľa a končí ako zúfalý človek, ktorý si uvedomuje len svoju osamelosť a bezbrannosť.

Divadelníci sa netaja túžbou osloviť najmä mladých ľudí, aj keď Gogoľa dychtivo čítala moja stará mama, keď mala osemdesiat rokov. Zrak sa jej už strácal, Gogoľove postavy a postavičky sa jej však vynárali v snoch, taký majster to bol.

Réžie a hlavnej postavy sa zmocnili umelci, ktorí Gogoľa, tak ako moja stará mama, dychtivo vnímajú, prežívajú a najmä – rozumejú jeho snom, psychickému rozpoloženiu, intelektuálnemu záujmu, umelci, ktorí vedia snívať, ale tam kde je to nutné, postavia divadlo na hranu. Aj také sú Bláznove zápisky.

Okrem spomínaných tvorcov hrajú Ivana Kováčová, Marianna Mackurová, Anna Zemaníková a.h., Juraj Smutný, Eva Dočolomanská. Hudba: Róbert Mankovecký, kostýmy: Eva Farkašová a.h., choreografia: Zuzana Ďuricová Hájková a.h., výprava: Pavol Andraško a.h.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Bábkové divadlo na Rázcestí v Banskej Bystrici #Nikolaj Vasilievič Gogoľ