Hra mení diváka na objekt a postaví ho do pozície kvetináča, kanvice plnej vriacej vody alebo topánky. Stáva sa súčasťou laboratória pocitov, zvukov, pohybov, objektov, svetla a ľudí. A logika absurdity preniká aj do hudobnej kompozície.
Beckettmotive je jedným z troch desiatok inscenácií súborov zo šiestich krajín, ktoré uvádza festival Stretnutie, Setkání, Spotkanie, Találkozás. Aj 17. ročník prehliadky divadiel a divadelných škôl krajín V4 sa v týchto dňoch koná v nitrianskom Starom divadle Karola Spišáka. „Výborný bábkar a výborný muzikant Matija Solce je absolventom pražskej DAMU. Jeho predstavenie nie je veľmi o slovách, ale o obrazoch, hudbe a divadelných metaforách. Je naozaj výnimočných zjavom na bábkarskej scéne – a dovolím si tvrdiť, že nielen v strednej, ale celej Európe,“ povedala dramaturgička festivalu Veronika Gabčíková.
Okrem poľských, maďarských, českých a slovenských bábkarov sa tento rok predstavia aj súbory z Chorvátska a Talianska. Hrou s tieňmi premenil stránky knihy na netradičnú laternu magiku, v ktorej literárne postavy začnú žiť vlastným životom, divadelný súbor L'Asina sull'Isola v predstavení Vĺčik a mesiac. So Shakespearovou Búrkou pricestovala do Nitra Akadémia umení Osijek. Dvojjazyčný medzinárodný projekt vznikol v spolupráci s Katedrou bábkovej tvorby Divadelnej fakulty bratislavskej Vysokej školy múzických umení pod režijným vedením Pavla Uhra.
„Stretnutie, Setkání, Spotkanie, Találkozás je mladý festival o mladých ľuďoch. Mimoriadny je tento rok medzinárodný projekt Three Layers od Telling a Story, ktorého iniciátorom je Univerzita divadelného a filmového umenia v Budapešti. Výsledok workshopov piatich desiatok maďarských, českých, poľských a slovenských študentov s pedagógmi uvidíme v piatok 5. júna medzi 11. a 13. hodinou. Od pondelka sa prechádzajú po Nitre a hľadajú miesta, na ktorých by prezentovali svoje obrazy a pocity. Medzinárodný projekt by mal pokračovať v rámci učebných osnov všetkých zúčastnených škôl,“ pokračovala dramaturgička festivalu.
Festivalové inscenácie mieria na detské i dospievajúce či dospelé publikum. „Podľa modelu sovietskeho divadla sa od päťdesiatych rokov u nás presadzoval názor, že bábkové divadlo je pre deti. Ale keď si vezmeme tradičné bábkové divadlo, to bolo pre všetkých. Naopak, viac pre dospelých, v jeho hrách sa riešili témy ako Faust alebo Don Šajn. Festivalový program je vyvážený, polovica predstavení je určená pre deti, polovica pre dospievajúcich divákov,“ vysvetlila Veronika Gabčíková.
Kolotoč festivalového programu sa už roztočil. Ktoré predstavenia sú magnetom? „Okrem inscenácie Beckettmotive patrí k bonbónikom festivalu tento rok predstavenie Až do tretice všetko… Divadla Drak z Hradca Králové, v ktorom sa múdrosť a pôvab klasických rozprávok snúbi s mágiou bábkového divadla, romantikou starých hracích skriniek a energiou živej hudby. Aj inscenácia Silvie Volmanovej budbabkar 2015, ktorá je reflexiou pozície bábkara v kontexte umenia i života. Tieto predstavenia sú zaujímavé aj tým, že hľadajú nové cesty a nové výrazové prostriedky,“ dodala dramaturgička festivalu Stretnutie, Setkání, Spotkanie, Találkozás v Nitre.