S ňou sa Teatr Dramatyczny predstaví na festivale Eurokontext.sk v Bratislave. Témou 1. ročníka medzinárodnej divadelnej prehliadky Slovenského národného divadla, ktorá sa začne v piatok, je múr.
„Nielen ten Berlínsky, ale všetky múry, ktoré rozdeľujú dnešnú spoločnosť a ktoré vytvárajú nedorozumenia, mnohokrát aj agresivitu a krutosť. Hoci Berlínsky múr už nestojí, múry nepochopenia staviame ďalej. Nielen u nás na Slovensku, ale aj v celej Európe. A stále existuje aj akýsi neviditeľný múr medzi Východom a Západom,“ povedal riaditeľ Činohry SND Roman Polák.
Trinásť inscenácií, deväť divadiel z deviatich krajín, dva masterclassy, jedna panelová diskusia a jedna výstava, prezrádza stručná vizitka festivalu. Otvorí ho inscenácia Celibát viedenského Burgtheatra, ktorý do Bratislavy prichádza po tridsaťšesťročnej prestávke.
„Hru napísal na objednávku nášho divadla mladý talentovaný rakúsky dramatik Ewald Palmetshofer. Stará matka, ktorú vnučka nájde v bezvedomí, si vybudovala okolo seba múr, aby ukryla vinu z minulosti pred svetom aj sebou samou,“ povedal dramaturg inscenácie Klaus Missbach. Tri generácie žien – stará matka, dcéra a vnučka – začnú medzi kuchynskou stoličkou a smrteľnou posteľou rozmotávať pavučinu hriechu spred siedmich desaťročí, rodinných tajomstiev a hľadať odpoveď aj na otázku, ako sa možno zmieriť s krvou na rukách…
Vyriešiť problémy divadlo nedokáže
„Pred siedmimi rokmi zastavilo na kraji dediny čierne auto, vystúpili z neho muži v čiernom s puškami a začali strieľať do domov, v ktorých žili rómske rodiny. Vystrieľali ich ako zvieratá. O čosi neskôr sa niečo podobné stalo v inej dedine… Polícia nevedela, čo s tým, ľudia sa len prizerali. Mal som pocit, že o probléme medzi bielymi a Rómami musíme urobiť predstavenie,“ hovorí maďarský režisér Gábor Máté. Keď polícia konečne zistila, kto strieľal, mal už budapeštiansky Katona József Színház v repertoári inscenáciu Cigáni.
„Divadlo nedokáže problém vyriešiť, ale môže naň poukázať. Po predstavení sa ľudia o téme rozprávajú. Aj tí, čo sa vôbec nepoznajú, o ňom po skončení predstavenia diskutujú pri káve,“ dodal Gábor Máté.
O múre, ktorý si okolo seba vybuduje muž, ktorý sa bojí, že stratí kontrolu nad vlastných životom, rozpráva inscenácia Prečo Eva?, s ktorou sa predstaví belgický Théatre de Liége. Vizuálne podmanivé, expresívne, humorné i fantazijné spracovanie Gogoľových Bláznových zápiskov privezie Činohra Štátneho divadla Koteho Marjanishviliho z Tbilisi.
Možno agresii odporovať len agresiou?, pýtajú sa tvorcovia v inscenácii Majdanské denníky. Venovali ju svojmu kolegovi Andriyovi Movchanovi, ktorý bol na Majdane zavražený. Bez scény, hudby a kostýmov prináša Národné akademické divadlo Ivana Franka z Kyjeva autentické výpovede ukrajinských hercov. „Boli by sme šťastní, keby takú hru napísal český autor. Nenapísal, preto sme siahli po texte Mariusa von Mayenburga Kameň,“ povedala dramaturgička Národného divadla Praha Ivana Klestilová. Príbeh, odkrývajúci ako sa z generácie na generáciu odovzdávali lži a ako sa po štyroch desaťročiach rozpradávajú uctievané rodinné legendy, režijne naštudoval Michal Dočekal.
Ak sa objaví náznak totality…
S falošným pasom v dyme vybuchujúcich bômb vykráda mladý Koba banky pre Leninovu boľševickú stranu a zabíja ľudí. Verí, že robí dobro. Nemá škrupule. Jeho kroky vedú z Gruzínska cez Viedeň a Krakov do Londýna. „Keď sa Koba ženil, verejne sa vzdal matky aj otca. Človek zbavený koreňov si môže vytvoriť vlastný nový svet,“ spomenul Ondrej Spišák. V hre Mladý Stalin, ktorú režíroval vo varšavskom Teatre Dramatycznom, rozpráva Tadeusz Slobodzianek príbeh jedného z najväčších diktátorov všetkých čias.
Strhujúca inscenácia Rozdelené nebo o dvoch zaľúbencoch, ktorých rozdelí Berlínsky múr, festival ukončí. Pod súčasnú adaptáciu literárnej predlohy najoslavovanejšej autorky NDR sa v Štátnom divadle Drážďany podpísal mladý nemecký režisér Tilmann Köhler. Slovenské národné divadlo obohatí program inscenáciami z aktuálnej slovenskej sezóny Nevesta hôľ, Bačova žena, Prorok Štúr a jeho tiene, Polnočná omša a Mojmír II. alebo Súmrak ríše. „Demokracia nepríde z neba, treba sa poučiť z minulosti. Ak sa objaví náznak totality, treba mu zabrániť,“ zhrnul posolstvo medzinárodného festivalu Eurokontext.sk riaditeľ Činohry SND Roman Polák.