Shakespeare ožíva pod holým nebom

Vášnivo zaľúbený generál Othello, milujúca Desdemona, chladný manipulátor Jago. Zápletku slávnej hry Williama Shakespeara Othello poznajú stáročia diváci na celom svete.

04.07.2015 09:00
Veronika Kubařová (Desdemona) a Jozef Vajda Foto:
Veronika Kubařová (Desdemona) a Jozef Vajda (Othello) v inscenácii Othello, ktorá tento rok otvorila Letné shakespearovské slávnosti.
debata

Príbeh o ľudskej vášni, závisti i žiarlivosti, ktorého obeťami sa stanú všetci hrdinovia tragédie, ožíva na Bratislavskom hrade. V premiére ho od piatku uvádza 15. ročník festivalu Letné shakespearovské slávnosti.

„Othello je našou desiatou vlastnou premiérou a patrí k mojim obľúbeným hrám svojím síce jednoduchým, ale pre mňa jasným príbehom. Práve emócie nás v živote ovplyvňujú najviac, niekedy i nesprávnym spôsobom. A žiaľ, keď nás ovládnu tie nesprávne emócie alebo predstavy, aj v reálnom živote urobíme chyby, ktoré už nie je možné vziať späť,“ povedala riaditeľka a producentka Letných shakespearovských slávností Janka Zednikovičová.

Othello nie je maur

„Othello je hra o ľudských slabostiach. Priťahuje ma skúmanie a odhaľovanie ich vzniku. Keď sa povie Othello, každý hneď hovorí, že je to hra o žiarlivosti, ale v Othellovi je oveľa viac tém. Napríklad frustrácia. A keďže momentálne žijeme frustrované životy v krásnej dobe, pripadá mi práve táto téma veľmi aktuálna,“ spomenul režisér Michal Vajdička.

Pred viac ako desiatimi rokmi inscenoval Othella ako svoje absolventské predstavenie. Za postavu Jaga získal vtedy Ján Koleník cenu na medzinárodnom festivale za najlepší mužský herecký výkon. „Vždy som túžil urobiť reparát. Nie že by nám Othello na škole nevyšiel, ale dozrel som a uvedomil som si, koľko emócií a zaujímavých životných situácií sa v tomto texte ešte skrýva,“ pokračoval režisér, ktorý s Letnými shakespearovskými slávnosťami spolupracuje už po tretí raz.

Vždy mu vraj prekážalo, že divadlá, ktoré v súbore nemali maura, natreli hlavného predstaviteľa hnedou farbou. „Po čase začala po ňom stekať a na javisku zanechával stopy hnedej farby. Všade, dokonca aj na partneroch, ktorí s ním mali dialógy. Tragédia sa tak vždy zmenila na komédiu a dobrodružstvo mejkapu,“ vysvetlil. Najviac ho vraj inšpirovala inscenácia nemeckého režiséra Luka Percevala.

Ľuboš Kostelný (Jago) a Daniel Žulčák (Cassio)... Foto: BRAŇO KONEČNÝ
Ľuboš Kostelný (Jago) a Daniel Žulčák (Cassio) Ľuboš Kostelný (Jago) a Daniel Žulčák (Cassio) v tohtoročnej premiére jediného slovenského divadelného open air festivalu.

„Asi prvýkrát obsadil do hlavnej postavy herca o dve generácie staršieho od herečky, ktorá hrala Desdemonu a všetko perfektne sedelo. Pretože obavy starého chlapa, do ktorého sa zamiluje nádherné mladé dievča, sú vo výsledku rovnaké ako obavy černocha, do ktorého sa zaľúbi krásna beloška. Príbeh tak síce príde o tému rasizmu, ale nahradí ju rovnako silná téma generačného rozdielu,“ dodal Michal Vajdička.

Postavu Othella zveril Jozefovi Vajdovi, do úlohy Desdemony obsadil z filmu Rafťáci známu Veroniku Kubařovú z Dejvického divadla v Prahe, v ktorom pôsobí ako umelecký šéf. Ako Jago sa na Bratislavskom hrade predstaví Ľuboš Kostelný.

Rozosmiať diváka je ťažké

Naivná romantika, citová nezrelosť, strach aj vypočítavosť riadia konanie hrdinov komédie Veľa kriku pre nič, ktorá pricestuje do Bratislavy z Prahy. „Mám pre túto Shakespearovu komédiu-nekomédiu zvláštnu slabosť. Je rozkošne ,ukecaná' a nepredstiera nijakú zvláštnu filozofiu okrem tej, že nič sa nemá brať vážne. A tiež nás poúča, že na tejto planéte je zo všetkých božích tvorov človek tým najsmiešnejším,“ uviedol režisér inscenácie Jiří Menzel.

Loď, na ktorej cestujú aj dvojičky Viola a Sebastian, stroskotá. Jej sa podarí dostať do záchranného člna, on šťastie nemá. Viola, presvedčená, že jej brat je mŕtvy, vstúpi prezlečená za muža do služieb kniežaťa Orsina. Ten je zaľúbený do grófky Olívie, ktorá jeho city odmieta. Tak sa začína komédia Williama Shakespeara Večer trojkráľový alebo čo len chcete. Karnevalový príbeh, v ktorom sa ženy preobliekajú za mužov a z mužov sa stávajú smiešni šašovia.

„Večer trojkráľový je jedna z najúžasnejších hier Williama Shakespeara. Každá postava je osamotená a hľadá svoje šťastie. V tomto texte sa azda najviac črtá rovnováha medzi komédiu a tragédiou,“ spomenula maďarská režisérka a riaditeľka budapeštianskeho divadla Vígszínház Enikö Eszényi, ktorá inscenáciu naštudovala. V postave Malvolia sa v Bratislave tento rok predstaví laureát Ceny Thálie za rok 2010 Ladislav Špiner.

„Komédia ako žáner býva často odsudzovaná a zatracovaná. Zo strany divadelných teoretikov aj zo strany tvorcov a divadelníkov. Samozrejme, neprávom. Vyvolať u diváka smiech či úsmev je obyčajne tou najťažšou úlohou,“ dodala producentka jediného divadelného open air festivalu Janka Zednikovičová. Aj preto sú z troch inscenácii tohtoročného programu, ktorý Večer trojkráľový ukončí 27. júla, dve komédie.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Othello #Letné shakespearovské slávnosti