DOSKY 2015 sú rozdané: Najlepšou inscenáciou je polemický Mojmír II.

Antická bohyňa víťazstva a stredoveký rytier udeľujúci rád Drevenej dosky sa stretli na javisku Slovenského národného divadla. S humorom a nadhľadom komentovali dianie na divadelnej scéne uplynulej sezóny a slávnostne odovzdávali ocenenia jubilejného 20. ročníka prestížnej ankety DOSKY.

20.09.2015 21:30
inscenácia, mojmír, divadlo thália, Foto:
Najlepšou inscenáciou sezóny je Mojmír II. alebo Súmrak ríše. Dominika Kavaschová (vľavo) získala DOSKY za najlepší ženský herecký výkon. Na snímke s Robertom Rothom (Rastic) a Emilom Horváthom (Sventopulk).
debata

Jednoznačným víťazom nedeľňajšieho večera sa stal Mojmír II. alebo Súmrak ríše Činohry SND. Sedem nominácií premenil na päť drevených dosiek so strieborným štítkom. Inscenáciu, ktorú vychádzajúc z textu Viliama Klimáčka režijne naštudoval Rastislav Ballek, vyhlásili za najlepšiu.

„Je po všetkých stránkach silná. Nestavia pomníky ani nehovorí nič o ,kráľoch starých Slovákov'. Provokuje, polemizuje a núti premýšľať. Môže byť niečo lepšie?“ Zhodnotila v recenzii pre Pravdu divadelná kritička Soňa Smolková.

Moderátorky večera DOSKY 2015, sprava: Krisína...
Rastislav Ballek (v strede) preberajúci...
+3Dominika Kavaschová (druhá sprava) preberajúca...

„Je provokatívna, pretože hovorí o úsvite našich dejín a zároveň o ich súmraku v jednom momente. Je to príznačné pre nás, pre naše historické vedomie a tým pádom aj pre našu súčasnosť. Všednosť aj každodenné banality sú týmto historickým faktom ovplyvnené. Ukázali sme zrod a zánik veľkých dejín,“ povedal režisér Rastislav Ballek, ktorý získal DOSKY za najlepšiu réžiu.

„Divadlo je morálny ústav. To je schillerovská téza, na ktorú sa často zabúda. Mne pripadá veľmi zábavné, veľmi spektakulárne, veľmi osviežujúce a očisťujúce pozerať sa na kontroverzné, nepríjemné, hrozné, nevkusné, drsné výjavy na javisku. Aj to je dôvod, prečo sme zvolili cestu polemiky,“ dodal ocenený režisér.

Tamás Gál v hlavnej úlohe inscenácie... Foto: Divadlo Thália
tamas gal, dosky, divadlo thália, inscenácia, Tamás Gál v hlavnej úlohe inscenácie Spiatočka/Rükverc, ktorá mu vyniesla DOSKY v kategórii najlepší mužský herecký výkon.

DOSKY za životného stroskotanca

„Postava vznikla, až keď som si obliekla kostým. Dali mi parochňu, nalíčili ma – a zrazu prišli nápady,“ povedala v rozhovore pre Pravdu herečka Dominika Kavaschová. Za fyzicky náročnú postavu, ktorej identita sa v inscenácii Mojmír II. alebo Súmrak ríše mení od bohyne Runy k barbarskej bojovníčke či uhladenej moderátorke, si odniesla DOSKY za najlepší ženský herecký výkon.

Ocenenie v kategórii najlepší mužský herecký výkon poputovalo do košického Divadla Thália. Získal ho Tamás Gál za stvárnenie prototypu večne porazeného malého človiečika a životného stroskotanca v inscenácii Spiatočka/Rükverc.

Pre zaujímavosť, v budapeštianskom Katona József Színház naštudoval túto postavu János Bán, populárny u nás najmä ako Otík z komédie Vesničko má středisková. Divadelnú hru adaptoval István Kerékgyártó na košické pomery, narážajúc na ikonického spisovateľa mesta Sándora Máraia.

Netradične riešená scéna Štúdia SND v inscenácii Mojmír II. alebo Súmrak ríše s nedokončenou jazdeckou sochou, rebríkom a stoličkou patrí hercom. A pred finále aj veľkej bábke vierozvesta Metoda. Divák sa ocitá zoči-voči dramatickým hrdinom a stáva sa terčom ich provokácií, z bezprostrednej blízkosti ho vťahujú do svojich polemík či argumentačných prestreliek. Originálna scénografia vyniesla DOSKY výtvarníkovi Jurajovi Poliakovi.

Na striebornom štítku ďalšej drevenej dosky bolo meno Andrej Kalinka. Hudobný skladateľ – a tiež dramaturg a režisér – súperil v kategórii najlepšia scénická hudba sám so sebou. V hlasovaní divadelných kritikov napokon zvíťazila hudba, prepájajúca stredoveko znejúce motívy so súčasnými kompozičnými technikami, ktorá napriek intenzite znela v inscenácii Mojmír II. alebo Súmrak ríše nevtieravo.

Základy bratislavskej Broadway

Kostýmové výpravy činoherných inscenácií porazil Zvedavý sloník žilinského Bábkového divadla – autorkou najlepších kostýmov sa stala Eva Farkašová. Titul Objav roka získali Veronika Pavelková a Lýdia Petrušová za koncept inscenácie Mama ma má, ktorá ponúkla osobné výpovede o mieste matiek v dnešnom svete.

Operný historik, teatrológ a iniciátor Zvolenských hier zámockých Jaroslav Blaho si „za mimoriadny prínos v oblasti divadla“ prevzal Cenu Slovenského centra AICT – Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov, ktorá sa tento rok udeľovala po prvý raz.

Z ďalšej novinky internetového hlasovania, na ktorom sa zúčastnilo 4 065 divákov, vzišiel víťaz Ceny bratislavského divadla sezóny – stalo sa ním Divadlo GUnaGU. Divácke ocenenie má podobu dlažobnej kocky, ktorá tvarom pripomína symboliku mesta, a položilo tak základy „bratislavskej Broadway“.

Divadelné ocenenia sezóny DOSKY
najlepšia inscenácia Viliam Klimáček: Mojmír II. alebo Súmrak ríše SND Bratislava
najlepšia réžia Rastislav Ballek Mojmír II. alebo Súmrak ríše, SND Bratislava
najlepší mužský herecký výkon Tamás Gál Spiatočka/Rükverc, Divadlo Thália Košice
najlepší ženský herecký výkon Dominika Kavaschová Mojmír II. alebo Súmrak ríše, SND Bratislava
najlepšia scénografia Juraj Poliak Mojmír II. alebo Súmrak ríše, SND Bratislava
najlepšie kostýmy Eva Farkašová Zvedavý sloník, Bábkové divadlo Žilina
najlepšia scénická hudba Andrej Kalinka Mojmír II. alebo Súmrak ríše, SND Bratislava
objav sezóny Veronika Pavelková, Lýdia Petrušová Mama ma má, Divadlo elledanse Bratislava

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Dosky 2015