Len v newyorskom Billy Rose Theatre sa pri prvom inscenovaní dočkala 664 repríz. Filmovú adaptáciu divadelnej predlohy, ktorou debutoval režisér Mike Nichols, ozdobilo päť Oscarov. Jednu sošku získala aj Elizabeth Taylorová, s vtedajším manželom Richardom Burtonom excelovali vo svojich životných úlohách. Najlepšiu hru amerického dramatika, ktorá sa stala modernou klasikou, uvádza v piatok 12. februára v premiére Štátne divadlo Košice.
Na dne pohárika hľadá univerzitný profesor histórie Juraj únik pred každodennými zlomyseľnosťami zatrpknutej manželky Marty. Vo svojom byte hostí nového učiteľa biológie a jeho ženu Zlatku. Dekadentná párty sa mení na obludnú exkurziu, v ktorej starší pár prepiera pred mladou dvojicou špinavú bielizeň vlastného manželstva, obnažuje intímne traumy a odkrýva najvnútornejšie tajomstvá. Hostí zabávajú aj netradičnými hrami ako hanobenie hostiteľa či hop na hostiteľku.
„Po roku 1989 sa prehĺbila priepasť medzi strednou generáciou a tou úplne najmladšou. Hra prináša zaujímavú možnosť, keď sa zástupcovia týchto generácií stretávajú nad ránom počas jedného bizarného večierka a môžu konfrontovať svoje hodnoty, svoju morálku, svoje videnie sveta. Aj preto sme posunuli dej na koniec deväťdesiatych rokov, keď aj v slovenskom spoločenskom kontexte nastal konflikt generácií,“ povedala režisérka Júlia Rázusová.
Noc a alkohol vyplavujú na povrch čoraz viac trpkosti, ktorou Marta a Juraj nakazia aj mladých zaľúbencov. Hra plná nečakaných dramatických zvratov drží diváka v napätí od začiatku až do konca. To, čo sa v čase vzniku hry považovalo za nové a prekvapujúce (kruté manželské hry, psychické či fyzické týranie), dnes už nie je tabu. Ani na javiskách. V trpkom a absurdnom manželskom opuse nie je nič čiernobiele.
„Albee akoby vizionársky pomenúva prístup novej generácie k životu. Vraví: budete plodiť jedincov rovnakých, budete ich robiť v skúmavkách, všetci budú rovnakí, dokonalí. Vyzdvihuje budúcu dokonalosť sveta, ale zároveň prezentuje aj strach zo zániku civilizácie vo chvíli, keď dospeje k akejsi dokonalosti. Technika a pokrok prinášajú také možnosti, ktoré generácia pred nami nemala. V tom vidím aktuálnosť Albeeho textu,“ pokračovala režisérka, ktorá viac ako päťdesiatročný text nasvietila optikou konfliktu minulosti a budúcnosti.
Hru Kto sa bojí Virginie Woolfovej, ktorú v súčasnosti inscenujú mnohé európske scény, uvádzali viaceré slovenské divadlá. Aj na košické javisko sa vracia po 21 rokoch, ale v novom preklade Samuela Trnku.
„Absurdná dráma vyžaduje od hercov nielen poctivé psychologické a emočné herectvo, ale aj druhú vrstvu, ktorá je v tejto hre bohatá na množstvo myšlienok a presahov,“ dodala Júlia Rázusová. Životom sklamaného Juraja, ktorý sa vyšvihol vďaka vypočítavosti a silným lakťom, hrá Ivan Krúpa. Jeho napriek veku stále nedospelú manželku Martu Dana Košická, ambiciózneho a bezcharakterného Mikiho alternujú Juraj Zetyák a Andrej Palko, naivnú Zlatku Tatiana Poláková a Katarína Horňáková.