Recenzia: Morálka po roku 2000

11.04.2016 07:07
Ľuboš Kostelný (Peter), Adela Mojžišová (Jana)...
Ľuboš Kostelný (Peter), Adela Mojžišová (Jana) a Zuzana Fialová (Eva) v intímnej dráme Construct your life. Autor:

Či chceme, alebo nie, svet sa mení. Možnosti a kvalita života sa posúvajú ďalej, zároveň sa však vynárajú morálne dilemy, ktoré sa nás ešte pred pár rokmi netýkali. Najnovšia inscenácia SND vám síce nepovie, čo si myslieť o zmrazovaní embryí či genetických úpravách zdravia, v každom prípade vám dá možnosť o novinkách v oblasti morálky premýšľať.

Paralela s veľkolepým projektom Desatoro je zjavná. Aj v prípade Morálky 2000+ ide o inscenovanie samostatných krátkych textov, ktoré spája jednotiaca téma. Tou sú morálne dilemy, ktoré prináša nezastaviteľný vedecký a technický pokrok. Dramaturg Daniel Majling však námety hier, ktoré vznikli špeciálne pre tento projekt, výrazne neobmedzoval, a tak sa vedľa seba ocitli problémy už existujúce, s tými, ktoré ľudstvo môže v budúcnosti očakávať. Otvorený koncept iste dal autorom viac tvorivej slobody, na druhej strane ubral celému projektu na konkrétnosti.

Najsilnejšie pôsobí text Zuzany Dzurindovej Construct your life inšpirovaný súdnymi spormi žien, ktoré si so svojimi partnermi dali zamraziť embryá. Po rozpade vzťahov však mohli obaja partneri požiadať o ich zničenie. O tomto type morálnej dilemy už existuje všeobecné povedomie, preto ide o uveriteľný a v podstate realistický príbeh. Režisérka Alena Lelková sa navyše pri jeho realizácii sústredila na jeho intímny rozmer. S pomocou civilného herectva Ľuboša Kostelného, Zuzany Fialovej a Adely Mojžišovej vytvára silnú a nepatetickú drámu konkrétnych ľudí, ktorí musia urobiť rozhodnutie ovplyvňujúce nielen ich život.

Autorka a režisérka Júlia Rázusová textu Tak nás nauč rátať naše dni hneď v úvode ukazuje, že túžba po dlhovekosti či dokonca večnom živote je ľudstvu vlastná odnepamäti. Jej príbeh sa však odohráva v budúcnosti. Ľudstvo sa tu delí na pokrokových a spiatočníkov. Pokrokoví chcú žiť v umelých telách večne, preto sa dobrovoľne vzdávajú možnosti mať deti a od spiatočníkov sa oddeľujú múrom.

Pôsobivý text má viacero vrstiev a režisérke sa spolu s hercami Robertom Rothom, Janou Oľhovou, Alexandrom Bártom a Barborou Andrešičovou darí ich interpretovať aj s pomocou hereckej štylizácie. Škoda len, že futurizujúca nálada, ktorou je interpretácia podfarbená, z nej robí skôr sci-fi, než blízku realite, s ktorou by sa mohol divák stotožniť.

To v istom zmysle platí aj o tretej dráme Kamila Žišku Človek bez bolesti, ktorá sa tiež odohráva v nekonkrétnej budúcnosti a zobrazuje možné dôsledky vplyvu aplikácie génov. Hrdina Peter, ktorého s výrazovou striedmosťou hrá Marián Geišberg, sa po genetickom zásahu zbavil bolesti, ktorá ho sužovala celé desaťročia.

Zároveň sa však mení jeho pohľad na umenie, vzťahy s najbližšími aj vlastné spomienky. Hoci text má výrazný dramatický potenciál, nevyrovnané a poväčšine prehnane emotívne herectvo Božidary Turzonovovej, Moniky Horváthovej a Jána Galoviča mu silu skôr uberali.

Morálka 2000+ je bezpochyby zaujímavý projekt, ktorý divákom ponúka mnoho podnetov na premýšľanie. Škoda však, že nejde o vyrovnanejší a kohéznejší umelecký útvar.<pe>

Hodnotenie Pravdy: 3 a pol hviezdičky'z 5

Morálka 2000+ / réžia: Alena Lelková, Júlia Rázusová, Kamil Žiška / scéna: Juraj Poliak / kostýmy: Dorota Cigánková / hrajú: Zuzana Fialová, Ľuboš Kostelný, Robert Roth, Jana Oľhová, Alexander Bárta, Marián Geišberg, Božidara Turzonovová a ďalší / premiéra: 2. a 3. apríla v Štúdiu SND

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Slovenské národné divadlo #Zuzana Fialová #Ľuboš Kostelný #morálka #divadelná recenzia #Desatoro #Adela Mojžišová
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku