Na plagáte chýbal tri desaťročia, čo nie je nijako alarmujúci fakt. Sú diela s dlhšou absenciou alebo v Bratislave dosiaľ nepoznané.
Hlavným problémom nie je hudobná stránka inscenácie, ale vizuálna. Tá splošťuje hlavnú ideu diela, spochybňuje jeho vznešené a čitateľné posolstvo. Martin Bendik po deväťročnej odmlke nič nezmenil na svojej provokatívnej a nedôverčivo skeptickej estetike. V Beethovenovej jedinej opere takmer nezostal kameň na kameni. Väzňov nahradil spoločnosťou podivných figúrok, tyraniu v politických žalároch posunul do „násilia“ spôsobeného monitorovaním verejných priestorov kamerami. Dvojročnou internáciou vysilenému Florestanovi stanovil psychiatrickú diagnózu, do úst Pizarra vložil neznámy text v slovenčine (opera znie v nemeckom origináli) a záver, ústiaci do morálneho étosu, zamenil na persiflujúcu ľudovú slávnosť. Minister so zločincom v objatí. Podľa Bendika to platí aj dnes. Názor mu neberiem, no zneužívať preň Beethovenovo dielo a jeho mravný apel je nečestné.
Maďarský dirigent János Kovács pristúpil na režisérovu hru, nuž prebral svoj diel zodpovednosti. Aj keď hudobný tvar nie je polemický. Spravil síce drobné úpravy v inštrumentácii, toleroval režisérom narúšaný hudobný tok (odpútavajúce projekcie v kľúčových dramatických scénach), na druhej strane pripravil orchester zodpovedne. Škoda vynechanej predohry Leonora III, kde sa mohli ešte väčšmi blysnúť hráči i dirigent.
V titulnej úlohe hosťujúca Maida Hundeling dokázala, že vlastní ojedinelý dramatický soprán a obe premiéry zvládla s tónovou a výrazovou intenzitou. Jan Vacík, taktiež hosť bez alternácie, upútal v árii objemom i farbou tónu a hoci v závere trocha bojoval s vyššou polohou, bol hlasovo (herectvo determinovala réžia) kvalitným Florestanom. Prijateľní sú obaja Roccovia (Jozef Benci a Jiří Sulženko), prierazné tóny s nečistými striedal Ján Ďurčo ako Pizarro. Zbor spieval farebne a presne, škoda len, že nemohol aj hrou napĺňať zmysel predlohy.
Publikum ostalo zmätené. Kto Fidelia nepoznal, nedozvedel sa, o čom Beethovenova opera vypovedá. Na prvej premiére si režisér vyslúžil bučanie, o ktoré si sám koledoval.
Hodnotenie Pravdy
- 2 hviezdičky z 5
- Ludwig van Beethoven: Fidelio / réžia: Martin Bendik / dirigent: János Kovács / scéna: Juraj Fábry / kostýmy: Marija Havran / premiéra v Opere SND 8. a 10. apríla