„Z postu janovského dóžu odstránili Boccanegru vraždou, otrávený jedom pomaly zomiera. Nie je to tak dávno, čo v Londýne pomaly a bolestne odchádzal z tohto sveta Litvinenko, takže paralely príbehu hrdinu opery možno nájsť aj v súčasnosti,“ pokračoval režisér. Verdiho hudbu považuje za nesmierne inšpirujúcu, silnú, dokonale skomponovanú. Každá nota, každý akord, každý takt v nej má podľa neho svoje miesto.
Príbeh, ktorý sa odohral pred piatimi storočiami, približuje súčasníkom atraktívnym inscenačným kľúčom. Zavrhol dobové kostýmy, parochne, kašírované kulisy, drámu vládcu rozohral v prostredí dnešného múzea. Panovnícky trón možno obdivovať, sadnúť si naň nemožno – veď je to muzeálny exponát. Boccanegrovi protihráči oň usilujú márne. „Javisko sme viac-menej obnažili. Sústredili sme sa na hlavné dejové a inscenačné motívy a použili sme prostriedky, ktoré môžu zaujať dnešného mladého diváka, ale aj toho konzervatívnejšie zmýšľajúceho,“ dodal Marián Chudovský.
Čo u nás ešte nezaznelo
Premiéra Verdiho veľkolepej fresky zároveň otvára v SND 2. ročník medzinárodného divadelného festivalu eurokontext.sk, zameraného tentoraz na operu a balet. Tohtoročná ponuka siaha od baroka po súčasnosť, od tradičnej opery až po pantomímu.
„Črtu aktuálnosti festivalu podčiarkne Opera Národného divadla Brno, ktorá predstaví bezprostredne po domácej premiére novú inscenáciu diel Dido a Aeneas Bohuslava Martinů a Purcellov Epos o Gilgamešovi. Osobitné miesto bude patriť pôvodnej slovenskej opere Mariána Lejavu Bohom milovaný, ktorá zaznie bezprostredne po svetovej premiére v Štátnom divadle Košice,“ povedal riaditeľ Opery SND Slavomír Jakubek.
Punc výnimočnosti až extravagancie má inscenácia Šostakovičových diel Orango a Antiformalistický jarmok, s ktorými do Bratislavy zavíta Opera Národného divadla Praha. Na prvej českej scéne sa v nej ako režisérka predstavila originálna slovenská divadelníčka a performerka Sláva Daubnerová. Smiať sa, milovať, plakať, veseliť a, umierať a opäť vstať… Len málokto to dokáže lepšie ako postava Harlekýna, ktorého činorodá a nestála povaha zabávala publikum už v talianskej commedii dell'arte. S inscenáciou Harlequin restor'd sa na javisko SND vráti nestarnúci Milan Sládek s kolínskym súborom Nel dolce. Svetoznámy mím sa predstaví nielen v úlohe režiséra, autora scény, kostýmov a masiek, ale aj ako Harlekýn. Moderná inscenácia vychádza z dokonalej symbiózy barokovej hudby a súčasnej pantomímy.
V rámci konfrontácie so zahraničnými súbormi uvedie Opera SND Janáčkovu Vec Makropulos, Mozartovu Cosi fan tutte a Beethovenovho Fidelia. Mnohé z festivalových titulov na scéne SND ešte nezazneli alebo v jeho repertoári už dlhšie chýbali.
Od klasiky po súčasnosť
Počas svadobnej hostiny sa zrodí dráma vášne, žiarlivosti a smrti. Tak interpretoval Lorcovu Krvavú svadbu slávny španielsky tanečník Antonio Gades. Inscenáciu, na námet ktorej nakrútil Carlos Saura rovnomenný film, privezie legendárna Compania Antonio Gades ako ukážku jedného z najvýznamnejších španielskych diel dramatického baletu a súčasného tanca.
Jedinečnú choreografickú štruktúru so sofistikovanou scénografiou, inšpirovanou súčasnou architektúrou a dizajnom, uvedie Compagnie Pál Frenák. Inscenácia Birdie rozpráva pohybom o izolácii a osamelosti, slobode a nekonečne, fyzických a psychických hraniciach nás samých. Eifman Ballet sa predstaví baletom Anna Karenina.
Okrem Slovenských tancov uvedie Balet SND premiéru inscenácie Bess – Pocta Rudolfovi Labanovi, inšpirovanej životom a dielom bratislavského rodáka a jedného z najväčších reformátorov tanca 20. storočia. Pod predstavenie sa autorsky podpísali Peter Groll a Šárka Ondrišová. „Verím, že spojenie veľkých literárnych tém, virtuózneho fyzického divadla a prostých ľudských príbehov pretavených do rôznych podôb tanečného vyjadrenia osloví čo najširší okruh divákov,“ dodal riaditeľ Baletu SND Jozef Dolinský.