Kiosk hľadá odvážneho diváka

, 29.07.2016 16:00

Túžba, vášeň, rozkoš, smilstvo. Žena, ktorej smäd nemožno nikdy uhasiť.

Kiosk hľadá odvážneho diváka Kráľovná, ktorá sa prepadá do hlbín vlastnej neschopnosti upokojiť sa a zároveň odolať tajným prianiam. Je sebadeštrukcia jej jedinou voľbou? O hriechu a žiarlivosti rozpráva v projekte L /On of the Seven jediná bytosť na javisku – Martina Hajdyla Lacová. Zakladateľka pražskej skupiny súčasného tanca ME-SA a laureátka ocenenia Tanečnica roku 2015, ktoré udeľujú za riekou Moravou. Inscenácia choreografa Andreja Petroviča je v dnešnom programe 9. ročníka festivalu Kiosk, ktorým bude do nedele žiť kultúrne centrum Stanica Žilina-Záriečie.

Anton Lachky Company uvedie performance Side...
Anton Lachky Company uvedie performance Side Effects (nežiaduce účinky). Autor: Archív ALC

Dramaturgia prehliadky nového slovenského divadla, tanca a performatívneho umenia predstavuje slovenských tvorcov, ktorí sa presadili v zahraničí. Patria k nim aj umelci, podpísaní pod titul L /On of the Seven. Ďalším je choreograf Anton Lachký. S vlastnou skupinou, ktorú si založil v Belgicku, uvedie „doma“ po prvý raz projekt Side Effects (Nežiaduce účinky). Snová a trochu komická performance sa odohráva v mysli blúzniacej ženy, ktorá svoj svet zapĺňa postavami z vlastných mystických imaginácií. „Choreografia je dramatickou telesnou štúdiou duševnej poruchy, krehkosti vedomia, ale aj deštrukčnej intenzity ľudskej psyché,“ opisuje autor.

Chlieb a hry alebo len sa tešme ďalej… Len pár slovami charakterizuje režisérka Petra Fornayová tanečnú performance Opernball. Metaforou uzavretej spoločnosti vyznávajúcej zvláštne hodnoty reflektuje obyčajný strach, ktorý v ľuďoch vyvoláva predstava života mimo systému. Okrem existenčných otázok nastoľuje aj tému základných životných potrieb a miesta umenia v ich hierarchii. V jednoaktovej video opere Tyč rozohráva Miroslav Tóth príbeh nového stredoveku na území Slovenskej republiky. Zmixoval v ňom poetiku temna a mystiky s poetikou „výkonu a výzoru“ verejných inštitúcií dnešných čias.

Hoci festivalu dominuje experiment, provokácia, originalita, umelecký risk či žánrový presah, témou tohto ročníka sa stal pátos. „Už nejakú dobu platí predstava, že pátos je v súčasnom umení prekonaný. Ale narastajúci politický úspech hnutí, ktoré s pátosom prvoplánovo pracujú a mobilizujú striedavo strach a pohŕdanie, ale tiež národnú a osobnú hrdosť, vracia tento nástroj opäť do hry. Vie slovenské scénické umenie vytvárať adekvátny protitlak týmto tendenciám? Je vôbec také dekadentné, ako ho opisujú zástancovia tradícií,“ vysvetľuje jeden z organizátorov festivalu Martin Krištof.

Tuctom predstavení, prezentujúcich to najlepšie zo slovenského nezávislého divadla, hľadá Kiosk odvážneho diváka. Organizátori ponúkajú dobrodružstvo spoločného hľadania „iného“ divadla, ponúkajú vlastný názor a chcú poznať aj názory divákov. Okrem domovského sídla festivalu – kultúrneho centra Stanice Žilina-Záriečie sa program odohráva aj v žilinskej Novej synagóge a v Bábkovom divadle Žilina.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#KioSK #Martina Hajdyla Lacová #ME-SA
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku